A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Тема №4. Забезпечення безпеки під час керування трактором, зерно - і кукурузозбиральним комбайном у різних умовах. 06.12.22 Заняття №14 Підготовка тракторних поіздів до руху. Обов'язки тракториста під час водіння тракторних поіздів.

Дата: 01.11.2022 20:36
Кількість переглядів: 65

Опрацювати та законспектувати в зошит, відповісти на контрольні запитання.

Правила дорожнього руху. Загальні положення

  Із зростанням тракторного парку і обсягу механізованих робіт збільшується обсяг транспортних операцій, що виконують трактори.                                                                                                                                                                 

У більшості господарств транспортно-тракторні поїзди здійснюють  35 % річного обсягу перевезень.                 

Основою високопродуктивного і високоякісного виконання польових і транспортних  робіт машино-тракторними агрегатами, транспортно-тракторними поїздами є безпечний  рух.                                                                                   

Це комплекс заходів, що складається з підготовки машин (технічне обслуговування, діагностування, ремонт, зберігання), дотримання правил експлуатації і дорожнього руху.                                                                               

Значною мірою безпека руху машино-тракторних агрегатів і транспортно-тракторних поїздів залежить від кваліфікації трактористів-машиністів. Вони мають бути обізнані з основами безпеки руху, яка залежить від технічного стану складових частин, самопочуття і настрою водіїв, інструктажу перед виїздом, правильного комплектування поїзда (агрегату), оформлення і порядку допуску до роботи.                                                                                       

Необхідність підвищення безпеки руху тракторів вимагає посиленої уваги до інструктажу трактористів. Специфіка системи (колісний чи  гусеничний), зумовлює особливості змісту інструктажу.                                                                   

Перед виїздом на польові роботи машино-тракторного агрегату керівник виробничої дільниці проводить інструктаж на робочому місці. Трактористу повідомляється раціональний маршрут руху конкретного агрегату, способи подолання перешкод, а також швидкості руху. Обов’язково  наголошується на забороні перевозити людей та вантажів на начіпних машинах, встановлених як у транспортне, так і робоче положення. В інструктажі трактористу намічається маршрут переїзду з поля на поле протягом зміни і повертання на місце тимчасового зберігання агрегату.                                                                                                                                                                                   

Для виконання транспортних робіт у тракториста мають бути необхідні документи на матеріальні цінності (вантаж).     

Призначені для перевезення транспортно-тракторним поїздом. Під час інструктажу на робочому місці йому вказують на характер і особливості траси-маршруту руху, безпечні способи навантажувально-розвантажувальних робіт, попереджують про заборону перевозити людей у кузові причепів та напівпричепів. Господарствах, де створено службу безпеки руху тракторів (необхідність такої служби безпечна!), представники її регулярно знайомлять трактористів з причинами і наслідками дорожньо-транспортних пригод, що сталися за останній період у районі та області. Матеріали про дорожньо-транспортні пригоди представники служби безпеки руху господарств можуть одержати в районній Державтоінспекції та Держсільтехнагляду при районному агропромисловому об’єднанні.       

При груповому виїзді на роботи з числа найбільш досвідчених і дисциплінованих трактористів призначається старший. Він відповідає за дотримання маршруту, швидкості руху та дистанції між  агрегатами чи поїздами на всьому шляху, під час зупинки й рушання з місця подай умовні сигнали. При  зупинці одного з агрегатів чи поїзда з  технічної причини, яка перешкоджає дальшому руху, повідомляє в господарство.                                                                   

Тракторист зобов’язаний при виїзді на роботу мати при собі необхідні документи (посвідчення водія з талоном попередження, дорожній лист). Він повинен переконатися у справності трактора , машин чи причепів, стежити за їх станом у процесі руху. Особливу увагу слід приділяти перевірці руху машинно-тракторного агрегату чи транспортно-тракторного поїзда.

Згідно з правилами дорожнього руху (п.27) забороняється експлуатація тракторів, причепів та напівпричепів в таких випадках:                                                                                                                                                                                 

При зміні конструкції гальмових систем (п.27.3.1.); порушені герметичності системи гідравлічних та пневматичних гальм (27.3.3.і 27.3.1.),                                                                                                                                                           

Не передбачених конструкцією відчутних переміщеннях вузлів рульового керування відносно кузова (шасі, кабіни, рами); не затягнутих або надійно не зафіксованих різьбових з’єднаннях; якщо у рульованому керувані використані деталі із слідами залишкової  деформації, тріщинами та іншими дефектами, а також деталі і робочі рідини, не передбачені для даної моделі транспортного засобу або ті, що не відповідають вимогам підприємств- виготівників (п .27.3.10) або за розміром та допустимим навантаженням не відповідає моделі транспортного засобу(п.27.3.35.); не працюють в установленому режимі або забруднені фари, габаритні вогні, сигнали гальмування, показчики повороту, розпізнавальні знаки автопоїзда(п.27.3.14.). Забороняється подальший рух транспортних засобів з нероботоздатною гальмовою системою і рульовим керуванням, несправним зчіпним пристроєм (у складі поїзда), у темний час  доби або в умовах недостатньої видимості з несправними освітлювальними пристроями (п.27.5.)                           

Відповідно до спеціальних правил чи інструкцій здійснюється рух транспортних засобів та їхисоставів, якщо габарити з вантажем або без вантажу вивищуються над поверхнею дороги більш як на на 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах – 4,35 м), ширші за 2,6 м, довші за 22 м (для маршрутних транспортних засобів – 25 м), фактична маса яких перевищує 38 т (на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах – 40 т, для контейнеровозів – понад 44 т, на встановлених для них маршрутах-46 т), навантаження на одиничну вісь – 11 т  (для автобусів, тролейбусів – 11,5 т), здвоєні осі – 16 т, строєні – 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиничну вісь - 11 т  здвоєні осі – 18 т, строєні – 24 т), або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі вважають здвоєними чи строєними, якщо відстань між суміжними осями не перевищує 2,5 м. великовагові та великогабаритні транспортні засоби мають рухатися з увімкненим проблисковим (пробликовими) маячком (маячками) оранжевого кольору.

У випадку дорожньо- транспортної пригоди тракторист зобов’язаний :                                                                              

 - негайно зупинити трактор незалежно від того, з чиєї вини сталася пригода, і які її наслідки, включити аварійну світлову  сигналізацію або виставити знак  аварійної зупинки;                                                                                             

- надати першу допомогу потерпілим, викликати  Швидку  медичну допомогу, відправити потерпілих у найближчу  лікувальну  установу;                                                                                                                                 -     --     

- повідомити про те, що сталося, співробітникам  міліції чи в найближчий  пункт дорожньо-патрульної служби, записати прізвища та адреси  свідків пригоди. Забороняється змінювати положення  транспортного засобу після зупинки його в момент пригоди .

Відступити від цих правил  трактористу можна, якщо  потерпілого треба відвезти до лікувальної установи (єдиний спосіб надання допомоги) та при необхідності звільнення проїжджої частини дороги для руху .

Більшість дорожньо-транспортних пригод з тракторами, відбуваються  внаслідок керування транспортним засобом у стані сп’яніння. Якщо час реакції у  тверезого водія 0, 6-0,8с, то під дією алкоголю він зростає у 2-3 рази. При швидкості трактора 8,33 м/с(30 кмгод) час реакції водія в стані оп’яніння становить 1,8-2,4с. За цей час трактор проїжджає близько 25 м. До цього слід додати час спрацювання  гальмової системи 0,3с, тоді  гальмовий шлях  дорівнюватиме майже 30м.

У нашій країні водіїв у стані алкогольного сп’яніння незалежно від його  ступення не допускають до керування транспортним засобом,а ті, що порушили правила дорожнього руху, перебуваючи у нетверезому стані.

Трактори, як і кожна сільськогосподарська машина, що призначаються для роботи в агрегаті чи поїзді, повинні бути справними і повністю укомплектованими, в тому числі набором інструментів, пристроїв, аптечкою, вогнегасником, згідно з заводською інструкцією і вимогами техніки безпеки.
Для створення безпечних умов праці під час перевезення та внесення отрутохімікатів тракториста слід забезпечувати засобами індивідуального захисту: фільтрувальними протигазами з коробками, які вибирають залежно від хімічної речовини. При роботі з аміаком та сумішшю аміаку з сірководнем застосовують коробку КД сірого кольору, час її дії 240хв при концентрації аміаку 2,3 мг/л. Органи дихання захищають від пилу отрутохімікатів універсальним респіратором.
Перед роботою в пожежонебезпечних місцях на випускні труби двигунів тракторів і самохідних машин встановлюють іскрогасники, агрегати оснащують первинними засобами гасіння пожежі. Не допускається робота тракторів, в яких підтікає паливо.
Місця в складових частинах, де можливе травмування, називають небезпечними зонами машин і механізмів. Для запобігання травматизму їх обгороджують.
Кабіни тракторів мають бути чистими, скло вікон і дверей-без тріщин і затемнень. Бічне скло та склоочисники повинні переміщатися без заїдання. Замки дверей.
Кабіни повинні бути справними, легко відчинятися, але не самовільно. Подушки і спинки сидіння повинні бути стандартними, без виступаючих  пружин, гострих  кутів і про­валів
Справність рульового керування тракторів, гальм, хо­дової частин, зчеплення, коробки передач, начіпної системи і причіпного пристрою, електрообладнання — основна і необхідна умова для безпеки робіт, руху.
Основні вимоги до складових частин трактора. Деталі рульового керування не повинні мати пошкоджень різьби, тріщин і погнутостей, з'єднання надійно зафіксовані. В -гідропідсилювачах не допускається підтікання масла. При нормальному люфті рульового колеса рульовий механізм легко і без заїдання забезпечує поворот машини. Хід лівої і правої гальмових педалей гусеничного трактора має бути однаковим, переміщуватися вільно.
Основні вимоги до складових частин трактора. Деталі рульового керування не повинні мати пошкоджень різьби, тріщин і погнутостей, з'єднання надійно зафіксовані. В -гідропідсилювачах не допускається підтікання масла. При нормальному люфті рульового колеса рульовий механізм легко і без заїдання забезпечує поворот машини. Хід лівої і правої гальмових педалей гусеничного трактора має бути однаковим, переміщуватися вільно. Тра­кторні причепи і напівпричепи .обладнують гальмом з при­водом з кабіни трактора. Незагальмоваппп причіп може примусити рухатись навіть загальмований трактор і пере­вернути його. Під час руху трактора і причепа (машини) гальма їх не повинні нагріватися і при гальмуванні закли­нювати.
Пневматична ходова система колісних тракторів має невелику опорну поверхню контакту і зчеплення з грун­том, що висуває підвищені вимоги до стану шин: непри­пустимий рух тракторів з несправними і спрацьованими шинами, оскільки при цьому збільшується гальмовий шлях, шини швидко нагріваються і при  зростанні тиску можуть лопнути, спрацювання протектора шини одного з ведучих коліс може викликати різке занесення трактора в бік на повороті та його перевертання.
Підвищений тиск у шинах напрямних коліс утруднює керування трактором, погіршує їх зчеплення з грунтом, підвищує деформацію шин, чим створює небезпеку пере­вертання.
Знижений тиск Людинах ведучих коліс, незважаючи на деяке поліпшення зчеплення з грунтом, погіршує.керуван­ня і сприяє втомленню водія, особливо для тракторів з обома ведучими мостами.
Для виконання транспортних і польових робіт, крім міжрядного   обробітку, колеса   трактора розставляють на широку колію з однаковою   відстанню   від   поздовжньої осі.
Рух трактора на вузькій колії особливо небезпечний при поворотах і на підвищеній швидкості, при буксируванні причепа, спусканні з гори і на нерівних дорогах. При ши­рині колії 1200 мм трактор «Беларусь» може перекинути­ся, якщо одне колесо попаде у виїмку глибиною 27 см, при збільшенні ширини колії до 1800 мм перевертання можливе лише при глибині виїмки 55 см.
Не дозволяється встановлювати колеса на різній від­стані від поздовжньої осі трактора, оскільки виникають неоднакові навантаження і моменти зчеплення правих і лі­вих коліс на гальмуванні чи повороті, спусканні з гори тощо.
Зчеплення повинно включатися вільно, без ривків, піс­ля включення не пробуксовувати, а при виключенні — по­вністю виключитися («не вести»).
Всі передачі мають легко включатися і виключатися. Неприпустиме довільне виключення чи утруднення перек­лючення хоча б однієї.
Причіпний пристрій, гідрогаки, пристрій буксирування і начіпний механізм надійно з'єднують машини чи причепи з трактором. Забороняється працювати на тракторі, якщо відбувається довільне піднімання чи опускання начепле­ної на трактор машини.
Причіпний пристрій, гідрогаки, пристрій буксирування і начіпний механізм надійно з'єднують машини чи причепи з трактором. Забороняється працювати на тракторі, якщо відбувається довільне піднімання чи опускання начепле­ної на трактор машини.
Безпека руху тракторів залежить не тільки від їх тех­нічного стану, а й від швидкості руху.
Умови безпеки руху. Швидкості руху транспорту, в то­му числі і тракторів, постійно зростають, що спрямоване на підвищення їх продуктивності. На транспортних робо­тах трактори рухаються зі швидкістю 8,33—11,1 м/с (ЗО— 40 км/год), на польових — 2,5-г-5,55 м/с (9—20 км/год). Збільшення швидкості руху може створити небезпечні умови, для запобігання яким від тракториста вимагається велика точність водіння і своєчасність всіх дій. Необхід­ність дотримання безпеки під час руху на підвищених швидкостях ставить особливі вимоги до конструкції галь­мової системи і рульового керування, а також інших скла­дових частин, від яких залежить безпека руху. Тракторист повинен пам'ятати, що із зростанням швидкості збільшу­ється гальмовий шлях, який у сумі з величиною шляху, пройденого  за час   реакції   тракториста, спрацьовування гальм і безпосереднього гальмування становить зупинний шлях.
Своєчасність виявлення перешкоди від видимості і оглядовості шляху. Видимістю називають можливість розрізнити предмети навколишньої обстановки. Оцінюється видимість відстанню, на якій тракторист (водій) розпізнає предмети. Небезпечною вважається видимість менше 100 м .Видимість погіршується при негоді, з наставанням сутінок, при запітнілих і забруднених вікон трактора.
Оглядовість – можливість спостереження з місця тракториста певної частини дороги та місцевості .Визначаючи важливість оглядовості для збереження безпечного руху тракторів. Оглядовість визначають за відстанню від трактора до найвіддаленіших об’єктів, які можна бачити з місця тракториста.
Тракторист зобов’язаний узгоджувати швидкість руху з відстанню, на яку проглядається шлях. Зупинний шлях має бути в межах видимості та оглядовості.
На дорогах з інтенсивним рухом транспорту в попутному і зустрічному напрямках безпека розїзду досягається зниженням швидкості і додержанням дистанції та інтервалу. Між тракторами або тракторними поїздами, що рухаються в одному ряду,  повинна бути відстань, достатня для гальмування і зупинки при непослідовній зупинці транспорту, що рухається попереду. Величина цієї відстані в метрах приблизно дорівнює швидкості руху, що виражається в кілометрах за годину.
Трактористу треба вміти правильно визначати й інтервал, тобто відстань між крайніми бічними точками транспортних засобів, що рухаються паралельно.
Суттєво впливають на безпеку руху несприятливі дорожні й погодні умови, особливо в осінньо-зимовий період, коли дощі, снігопади, підвищують вірогідність виникнення аварії.
Як вночі, так і в день при тумані допомагають протитуманні фари разом з фарами дального світла. Перешкоджає видимості також запітніння й обмерзання скла кабіни. Щоб не допустити обмерзання, на внутрішню поверхню їх наносять антифриз чи суміш концентрованого розчину кухонної солі і гліцерину (співвідношення 0,5:1 за масою). Можна також рекомендувати препарат, що складається з етилового спирту і поверхнево-активних речовин. Скло можна протерти сумішшю води з 10-20 % спирту. Після цього включити щітки склоочисника.
Волога чи засніжена дорога через погане зчеплення з шинами тракторів викликає ковзання. Щоб запобігти заносу необхідно зменшити швидкість і не допускати різкого гальмування. Буксування на слизькій дорозі можна усунути включенням механізму блокування диференціалу. Якщо на розм’яклій, вести трактор треба між коліями.

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора