A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

04.03.2022 Урок №2. Оцінка часу, відстані і швидкості руху.

Дата: 18.03.2022 13:56
Кількість переглядів: 58

Опрацювати заняття та законспектувати в зошит, відповісти на запитання тести.

Для надійної роботи велике значення має вміння водія оцінити час, відстань до об'єктів та їх взаємну віддаленість, а також швидкість і напрям переміщення учасників руху. Це його зацікавлює тоді, коли об'єкти дорожньої обстановки можуть створювати перешкоди руху керованого автомобіля. Приміром, перед виконанням обгону, водій повинен оцінити взаємне розташування транспортних засобів (свого, що рухається позаду, того, що обганяє, зустрічного), швидкість їх руху, шлях обгону, тощо. Без нього важко з'ясувати можливість безпечного маневру. Більшість ДТП під час обгону є наслідком помилок в оцінці названих чинників. Щодо просторово-часових характеристик найважливішим буває зіставлення відстаней до об'єктів, які можуть являти перешкоди для руху, з гальмівним шляхом або шляхом об'їзду.

   Не точно сприйнявши відстань або швидкість учасників руху, водій може дуже різко натиснути на гальмову педаль або надто круто повернути рульове колесо. Щоб оцінити ступінь небезпеки певного об'єкта, бажано якомога раніше визначити відстань до нього.

   Найточніше можна визначити відстань до нерухомих об'єктів та до тих, які переміщуються у напрямку, поперечному променеві зору. Найчастіше водієві доводиться оцінювати відстань вздовж променя зору, приміром, до зустрічних або попутних транспортних засобів. Точність оцінки таких вимірювань набагато нижча, ніж коли об'єкт переміщується під кутом до променя зору, надто ж коли відстань до об'єкта перевищує 200-250 м. Якщо об'єкт переміщується під кутом до променя зору, то його швидкість визначають за нерухомим відносно спостерігача предметом, а коли предмет рухається вздовж променя зору, то - за зміною кута, який охоплює об'єкт. Точність оцінки швидкості в останньому випадку найнижча. Помітно знижується точність визначення швидкості об'єктів за великої швидкості керованого автомобіля. Так, за швидкості автомобіля 80 км/год точність оцінки на 30% нижча, ніж за швидкості 60 км/год. Водій, з'ясовуючи швидкість зустрічного транспортного засобу, змушений затримувати на ньому погляд інколи понад 3 сек. При цьому він мимоволі відволікається від спостереження за іншими об'єктами, що небезпечно.

   Оцінити швидкість руху попутних автомобілів водієві треба при підготовці до обгону, і особливо, під час руху у транспортному потоці для визначення зміни режиму руху автомобіля-лідера. Про гальмування лідера свідчить увімкнення сигналу гальмування. Якщо стоп-сигнал не працює, то виявити це гальмування можна за зміною його кутових розмірів у міру наближення. Та ці зміни вдається помітити лише з певної відстані, яка залежить від розмірів транспортного засобу-лідера, інтенсивності його гальмування та індивідуальних особливостей водія. Легше і точніше сприймається гальмування автомобілів з великими габаритами. За інтенсивнішого гальмування розпізнавання відбувається раніше, тобто на більшій відстані. Однак навіть за високої чутливості зору водія та максимальної інтенсивності гальмування виявити зміну режиму лідера можна на відстані не більш як 90 м. За гальмування з середньою інтенсивністю максимальну відстань, з якої можна помітити зменшення швидкості, обмежується від 40 до 60 м.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора