Урок №25
Урок №25
Тема: «Несправніть КШМ і ремонт блок-картерів і гільз циліндрів двигуна»
- Будова КШМ
- Причини спрацювання деталей КШМ
- Ремонт блок-картерів і гільз циліндрів двигуна
«Будова КШМ»
1. Призначення і загальна будова кривошипно-шатунного механізму.
Блок-картери і циліндри рядних і V -подібних двигунів, їх призначення, будова, умови роботи; матеріал виготовлення. Гільзи циліндрів (сухі і мокрі), їх призначення, переваги і недоліки. Встановлення гільз та ущільнення в місцях посадки. Конструктивні особливості циліндрів двигунів з повітряним охолодженням. Конструктивні особливості блоків циліндрів дизельних і карбюраторних двигунів.
2. Головки циліндрів, їх призначення, матеріал виготовлення. Фактори, які впливають на конструкцію головок блоку циліндрів. Принцип ущільнення (газового і рідинного) стиків між головкою та блоком циліндрів. Конструкція поршнів карбюраторних і дизельних двигунів.
3. Розмірні (вагові) групи поршнів, матеріал та технологія виготовлення Поршневі кільця, їх призначення, матеріал і обробка. Типи кілець, їх конструкція. Кількість і розміщення кілець на поршні.
4. Збірні кільця. Покриття кілець, зазори в замках і по висоті між кільцем та поршневою канавкою. Установка кілець.
5. Поршневі пальці, їх призначення, умови роботи, матеріал і обробка. Вимоги до поршневих пальців. Способи кріплення пальців. Плаваючі пальці характер спряжень.
6. Шатуни і шатунні підшипники. Типи шатунних підшипників. Будова нижньої та верхньої головок шатуна. Шатунні болти. Затягування болтів. Зазори в підшипниках.
7. Колінчасті вали і їх конструктивні форми. Фіксація колінчастого вала в осьовому напрямку. Робота циліндрів за різної форми вала для дво-. чотири-, шести- та дванадцятициліндрових двигунів.
8. Корінні підшипники, застосування кулькових і роликових підшипників. Зазори в корінних підшипниках.
Маховики, їх призначення, матеріал та способи кріплення. Фактори, від яких залежить маса і розмір маховика. Мітки на маховику. Гасник крутильних коливань.
Детальніше: КШМ
«Причини спрацювання деталей КШМ»
Ознаки несправності кривошипно-шатунного механізму. • сторонні стуки та шуми; • зниження потужності двигуна; • підвищена витрата оливи; • перевитрата палива; • поява диму у відпрацьованих газах тощо.
Стуки та шуми у двигуні виникають унаслідок:
Підвищеного спрацьовування основних деталей;
Збільшення зазорів між спряженими деталями.
Зниження потужності двигуна спричинюється зменшенням компресії (тиску робочої суміші наприкінці такту стискання в циліндрі) внаслідок:
Порушення ущільнення прокладкою головки циліндрів у разі слабкого або нерівномірного затягування гайок кріплення або пошкодження прокладки;
Пригоряння кілець у канавках поршня через відкладення смолистих речовин і нагар;
Спрацьовування, поломки або втрати пружності кілець;
Спрацьовування стінок циліндрів.
Компресію в циліндрах двигуна перевіряють від руки за допомогою компресометра.
Тріщини в стінках порожнини охолодження блока та головки циліндрів можуть виникнути в разі:
Замерзання охолодної рідини;
Заповнення сорочки охолодження гарячого двигуна холодною рідиною.
Підвищена витрата оливи, перевитрата палива та димний випуск відпрацьованих газів сірого кольору (при нормальному рівні оливи в картері) з'являються внаслідок:
Залягання поршневих кілець;
Детальніше: Основні несправності кривошипно-шатунного механізму
«Ремонт блок-картерів і гільз циліндрів двигуна»
Характерні несправності блок-картерів: тріщини вперемичках між отворами для гільз, у стінках водяної сорочки (можуть бути пробоїни, корозійні руйнування); обломи гнізд під втулки розподільного вала; тріщини або злами, що захоплюють постелі під корінні вкладиші колінчастого вала або маслопровідну магістраль; зношування отворів під палець проміжної шестерні й настановні щити, гнізд під вкладиші корінних підшипників і втулки розподільного вала або порушення їхньої співвісності; посадкових місць під гільзи й деформація отворів (неперпендикулярність осей і площин посадкових пасків під гільзи циліндрів до осі отворів корінних вкладишів); нарізних отворів і отворів під штовхачі або втулки штовхачів; кавітаційне зношування стінок блоку біля ущільнювальних кілець гільз; жолоблення площини рознімання з головкою циліндрів; різні смолисті відкладення (кокси, лаки, смоли) у водяній сорочці охолодження й маслопровідних магістралях.
Прочитати Розділ 11 стр. 7-10.
Підручник: РЕМОНТ АВТОМОБІЛІВ
Домашне завдання:
Відповісти на запитання з записами в зошиті:
- Які зовнішні ознаки спрацювання деталей КШМ?
- Вказати на характерні несправності блок-картерів