A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Тема №7 Особливості будови трансмісії, основи її ТО. Заняття № 51 Загальна схема трансмісії вантажних автомобілів.

Дата: 24.03.2020 12:47
Кількість переглядів: 7740

  

 

Трансмісія автомобіля-тягача — це низка взаємодіючих між собою агрегатів і механізмів, які передають крутний момент від двигуна до ведучих коліс. При передачі крутний момент змі-нюється за величиною і за напрямком, розподіляючись одночасно між ведучими колесами автомобіля.
За характером зв'язку між двигуном і ведучими колесами, а та-кож за способом перетворення крутного моменту трансмісії поділя-ються на механічні, комбіновані (гідромеханічні), електричні та гідрооб'ємні. Найбільшого поширення на автомобілях-тягачах на-були механічні трансмісії, виконані за різними схемами (див. Схема трансмісії) залежно від загальної компоновки агрегатів автомобіля, включаючи розташування двигуна і ведучих коліс.
1 — зчеплення; 2 — коробка передач; 3 — карданна передача; 4 — головна передача; 5 — диференціал; 6 — напіввісь; 7 — роздавальна коробка
Механічна трансмісія (див. Схема трансмісії а), яка використовується па більшості вантажних автомобілі» і автомобілів-тягачів складається із зчеплення 1, коробки передач 2, карданної 3 і головної 4 передач, диференціала 5 і двох папіввісей (і. Трансмісії автомобілів-тягачів підвищеної прохідності з двома і більше ведучими мостами (див. Схема трансмісії в) обладнані роздавальною коробкою 7 і додатковими карданними валами (передачами 3), а кожна пара ведучих коліс мас свою головну передачу, папіввісі і диференціал.
Вищеописані схеми трансмісій часто називають мостовими, оскільки крупині момент, підводиться до кожного ведучого моста, а потім розподіляється між правилі і лівим ведучими колесами моста.

3.2. Зчеплення служить для короткочасного від'єднання двигуна від трансмісії і плавного їх з'єднання у момент початку руху з місця стоянки автомобіля, а також після перемикання передач у процесі руху Крім того, зчеплення оберігає деталі двигуна і агрегатів трансмісії від перевантаження, які виникають під час різкого галь-мування автомобіля з певимкпепим двигуном.
Принцип роботи зчеплення (див. Схема трансмісії). З маховиком і жорстко сполучений кожух, зв'язаний шарнірами 5 з натискним диском 2.
Шарніри дозволяють натискно-му диску переміщатися в осьо-вому напрямку і сприймати крутішії момент від кожуха. Між натискним диском і махо-. пиком встановлений ведений диск 4. Натискний і ведений диски притискаються до махо-вика натискними пружинами в і в результаті сил тертя крутний момент від маховика переда-ється веденому диску, встанов-леному на шліцах веденого вала 7, який є одночасно ведучим ва-лом коробки передач.' У цьому випадку зчеплення ввімкнено і крутний момент від ведучого вала передасться до агрегатів трансмісії.

3.3. Зчеплення дозволяє на нетривалий час від'єднати трансмісію від двигуна і забезпечує плавне включення трансмісії при рушанні автомобіля з місця або при перемиканні передач. Коробка передач служить для отримання різних тягових зусиль на провідних колесах шляхом зміни крутного моменту, що передається від двигуна до карданного валу, а також для зміни напрямку обертання провідних коліс при русі заднім ходом і для відключення трансмісії від двигуна на тривалий час.

Карданна передача дозволяє передавати крутний момент від вихідного валу коробки передач до заднього моста при змінюваному (при русі автомобіля) вугіллі між осями валу коробки передач і провідного валу головної передачі.

Головна передача служить для того, щоб передати крутний момент під кутом 90 градусів від карданного вала до піввісь, а також для зменшення числа оборотів провідних коліс по відношенню до числа оборотів карданного валу. Зменшення частоти обертання механізмів трансмісії після головної передачі призводить до збільшення крутного моменту і, відповідно, збільшує силу тяги на колесах.

Диференціал забезпечує можливість обертання правого і лівого провідних коліс з різними швидкостями на поворотах і нерівній дорозі. Дві півосі, пов'язані з диференціалом через напівосьові шестерні, передають крутний момент від диференціала до правого і лівого провідним колесам. Диференціали, встановлювані між приводами коліс провідної осі, називають міжколесними, між різними осями - міжосьовими (в повнопривідних трансмісіях).

Схеми трансмісій автомобіля

Вона визначається його загальним компонуванням: розміщенням двигуна, числом і розташуванням ведучих мостів, видом трансмісії.

 

Схеми трансмісій:

а - автомобіля 4X2, б - передньопривідного автомобіля 4X2, в - автомобіля 4X4, г - автомобіля 6X4

Автомобілі з механічною трансмісією і колісною формулою 4X2 мають найчастіше переднє розташування двигуна, задні ведучі колеса й центральне розміщення агрегатів трансмісії (автомобілі ЗІЛ-130, МАЗ-5335, ГАЗ-24 та ін.). Тут двигун 1, зчеплення 2 і коробка передач 3 (рис. А) об'єднані в один блок і утворюють силовий агрегат. Крутний момент від коробки передач 3 передається карданної передачею 4 на ведучий задній міст 5.

Істотні відмінності має трансмісія передньопривідного автомобіля ВАЗ-2108 з колісною формулою 4X2 (рис. 6). Особливістю цієї схеми є виконання провідним переднього моста з керованими колесами. Це зажадало об'єднання в єдиний силовий агрегат двигуна 1, зчеплення 2, коробки передач 3, механізмів ведучого моста 5 (головну передачу і диференціал), карданних шарнірів 6 рівних кутових швидкостей, з'єднаних з передніми керованими колесами.

На (рис. В) представлена ??схема трансмісії автомобіля з переднім і заднім ведучими мостами (автомобіль УАЗ-469). Відмінною особливістю цієї схеми є застосування в трансмісії роздавальної коробки 7, яка через проміжні 9 карданні вали передає крутний момент передньому 8 і задньому 5 ведучим мостам. В роздавальної коробці є пристрій для вмикання і вимикання переднього моста й додаткова знижує передача, що дозволяє значно збільшити крутний момент на колесах автомобіля в необхідних випадках.

Схема механічної трансмісії тривісних вантажних автомобілів КамАЗ представлена ??на (рис. Г). На цих автомобілях середній 10 і задній 5 мости є ведучими. Крутний момент до них передається одним карданним валом 4, а в головній передачі середнього моста передбачено міжосьовий диференціал і прохідний вал, який передає крутний момент на карданний вал 11 привода заднього моста. В інших схемах трансмісій тривісних автомобілів передача крутного моменту до ведучих мостах може проводитися роздільно карданними валами від роздавальної коробки (автомобіль Урал-375).

Схеми гідромеханічних трансмісій передбачають об'єднання в єдиному блоці двигуна і гидромеханической коробки передач, крутний момент від якої передається ведучим колесам через

карданний вал і механізми заднього моста як у звичайній механічній трансмісії.

Домашнє завдання: Опрацювати заняття та законспектувати в зошит.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора