Тема 4.Особливості будови двигунів вантажних автомобілів та їх технічното обслуговування (ТО). 19.01.2023. Заняття №6. Особливості будови і технічна характеристика двигунів автомобілів.
1.Опрацювати заняття та законспектувати в зошит: пункт 2.1 стор.27 - 33 Підручник.
Класифікація та загальна будова двигунів
Двигун внутрішнього згоряння повинен відповідати своєму призначенню і мати високі техніко-економічні і екологічні показники. Основні вимоги до ДВЗ:
- простота конструкції і надійність роботи на різних експлуатаційних режимах;
- мінімальні габаритні розміри та маса при необхідній потужності, надійності і довговічності;
- висока економічність щодо витрат палива і мастил при роботі на різних експлуатаційних режимах і кліматичних умовах;
- високий моторесурс, протягом якого двигун повинен працювати надійно й економічно до капітального ремонту;
- безвідмовний пуск за різних температурних умов і добра прийомистість;
- найповніше зрівноваження сил та моментів рухомих мас та забезпечення заданого ступеня нерівномірності обертання колінчастого вала;
- низький рівень викидів токсичних компонентів та шуму і повна безпечність незалежно від умов експлуатації.
Двигун внутрішнього згоряння класифікують за такими основними ознаками:
- кількістю циліндрів — одноциліндрові та багатоциліндрові;
- способом розташування циліндрів — однорядні (лінійні) та дворядні (V-подібні з кутом розташування рядів 90° й опозитні з кутом розташування рядів 180°);
- способом здійснення робочого процесу — двотактні та чотиритактні;
- способом сумішоутворення — із зовнішнім та внутрішнім;
- способом запалювання робочої (пальної) суміші — із примусовим та самозапалюванням;
- видом палива — рідинного (бензин, дизельне паливо) та газоподібного;
- способом охолодження циліндрів — рідинного та повітряного;
- способом повітрозабезпечення — без наддуву та з ним (механічним, газотурбінним, комбінованим).
Поршневий ДВЗ складається з таких механізмів та систем:
- Кривошипно-шатунний механізм (КШМ)
- Газорозподільний механізм (ГРМ)
- Система живлення
- Система мащення
- Система охолодження
- Система пуску
- Система запалювання (є лише у карбюраторних двигунів)
Кривошиино-шатунний механізм призначений для перетворення прямолінійного зворотно-поступального руху поршня в обертальний рух колінчастого вала.
Газорозподільний механізм забезпечує своєчасний впуск в циліндри свіжої пальної суміші або повітря і випуск відпрацьованих газів.
Система живлення призначена для зберігання палива, очищення палива і повітря та подачі їх у циліндри двигуна.
Система мащення забезпечує безперервну подачу масла до деталей, між якими в процесі роботи двигуна виникає інтенсивне тертя.
Система охолодження підтримує оптимальний тепловий режим двигуна, який працює.
Система пуску призначена для надійного пуску двигуна у різних експлуатаційних умовах.
Система запалювання в карбюраторних двигунах забезпечує своєчасне і безперебійне запалювання робочої суміші.
2.Переглянути відео
3.Виконати тести.
1.За якою ознакою ДВЗ поділяють на двотактні та чотиритактні?*
2 балла
4.За якою ознакою ДВЗ поділяють на двигуни без наддуву та з ним*
2 балла
3.Забезпечує своєчасний впуск в циліндри свіжої пальної суміші або повітря і випуск відпрацьованих газів*
2 балла
4.Призначена для зберігання палива, очищення палива і повітря та подачі їх у циліндри двигуна*
2 балла
5.В карбюраторних двигунах забезпечує своєчасне і безперебійне запалювання робочої суміші*
2 балла