Атестація педагогічних працівників у ВПЛ
Атестація педагогічних працівників – одне із найважливіших питань у діяльності навчального закладу. Це важливий момент у діяльності керівника, педагогічного колективу і самого педагога, який прагне самовдосконалення. Щорічно , на початку навчального року, у Великоновосілківському професійному ліцеї проводиться інструктивно - методична нарада та педагогічна рада з питань атестації. Ось і цього року пропонуємо вам згадати порядок здійснення атестації, нормативно – правову базу для атестації педпрацівників та основні вимоги до тих педагогів, які атестуються. Атестація педагогічних працівників – складова частина підвищення педагогічної кваліфікації. Вона передбачає зростання професіоналізму, розвиток творчої активності, стимулювання діяльності, диференційоване оцінювання результатів педагогічної праці. За умови об’єктивності й дотримання вимог Положення до всіх працівників вона позитивно впливає на освітній процес. Керівник освітнього навчального закладу або установи та його заступники є організаторами і керівниками атестаційного процесу. Атестація – це комплексна оцінка рівня кваліфікації, педагогічного професіоналізму та продуктивної діяльності працівників освітніх установ. 01.12.1998 р. № 418.» Атестація педагогічних працівників – це визначення їх відповідності займаній посаді, рівню кваліфікації, в залежності від якого та стажу педагогічної роботи їм встановлюється кваліфікаційна категорія ,тарифний розряд та відповідний посадовий оклад в межах схеми посадових окладів, присвоюється педагогічне звання. Вона є одним з важливих питань методичної роботи у Великоновосілківському професійному ліцеї. співробітника окремо. Атестація сприяє розвитку творчої ініціативи, підвищенню рівня професійної майстерності та якості педагогічної праці. Підготовка до неї здійснюється впродовж усього навчального року. Кожен з тих, хто атестується, опрацьовує методичні рекомендації та останні досягнення педагогічної науки, систематизує педагогічні напрацювання. Чим вища майстерність педпрацівника, тим ефективніший навчально-виховний процес та його результативність. Атестація педагогів — важливий засіб підтримки академічних та професійних стандартів, основна форма державного контролю за діяльністю педпрацівників з метою оцінювання реального стану організації та здійснення навчально-виховного процесу. Мета атестації: • стимулювання підвищення кваліфікації, професійності, продуктивності педагогічної праці; • розвиток творчої ініціативи; • диференціація оплати праці. Завдання атестації: • неперервне підвищення професійного рівня педагогів; • управління якістю освіти для створення оптимальних умов розвитку особистості; • встановлення відповідності між якістю та оплатою праці. Завдання методичного супроводу атестації: • узагальнення результатів діяльності вчителів; • забезпечення об’єктивних експертних оцінок. Об’єкти перевірки під час атестації педагогічних працівників: • рівень професійної компетентності; • досягнення учнів та педагога (участь в олімпіадах, конкурсах тощо); • науково-методична робота; • стиль викладання; • загальнокультурний рівень; • моральні риси, соціально-психологічна готовність. Практичний аспект управління процесом атестації Реалізація атестації можлива за дотримання низки умов: нормативно-правових, змістовно-цільових, організаційно-процесуальних, операційно-технологічних, технічних. Умови атестації мають бути оптимально комфортними, давати педагогу змогу виявити глибокі, всебічні знання з теоретичних та практичних позицій, продемонструвати інтеграційні навички та вміння, проявити свою педагогічну позицію, виявити загальнолюдські цінності та особистісні риси. Для реалізації та впровадження системи управління розвитком організаційного та науково-методичного супроводу атестаційного процесу важливою є наявність у педагогічних працівників внутрішньої мотивації до професійного зростання. Вмотивувати — означає створити у того, на кого спрямований вплив, систему внутрішніх психологічних спонук до роботи. Це сприятиме розвитку потреби в неперервній освіті, у професійному зростанні, вимогливому ставленні до себе, до колег та учнів, потреби в самореалізації, що сприятиме підвищенню якості освіти. Етапи атестації Етап— окремий момент, період, стадія в розвитку. У процесі атестації розрізняють 3 етапи: підготовчий, основний, підсумковий. Підготовчий етап: • інформаційно-методичне забезпечення (ознайомлення вчителів з Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників України (зі змінами і доповненнями, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 01.12.1998 р. № 419, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 15.12.1998 р. № 792/3232) (далі — Типовим положенням), організація інструктивно-методичних нарад, засідань циклових предметних комісій, профспілкових зборів, оформлення спеціальних стендів тощо); • методичне інструментальне забезпечення; • створення банку даних експертів; • інструктаж та навчання експертів; • прийом заяв відповідно до термінів, визначених Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників України; • визначення регламенту роботи з наданими матеріалами та документами; • розподіл обов’язків між членами атестаційної комісії; • складання графіка атестації педагогічних працівників; • створення експертних груп; • видання наказу про атестацію педагогів; • розробка й корекція графіка атестації, ознайомлення з ними педпрацівників, які атестуються. Основний етап: • оцінка вичерпності та достовірності наданої документації; • визначення змісту та методів оцінювання рівня професійної діяльності педагога; • організація уроків та позакласних заходів, фіксація перебігу атестаційного процесу; • анкетування членів педагогічного колективу, керівництва, учнів, батьків; • методичний супровід педагогів, які атестуються; • організація експертного оцінювання практичної діяльності працівника шляхом різноманітних форм психолого-педагогічної діагностики та вивчення результативності професійної діяльності педагога, який атестується; • співбесіда з педагогічним працівником, який атестується, про попередні підсумки атестації. Підсумковий етап: • обмін інформацією; за умови різночитання — організація додаткової експертизи; • голосування відповідно до Типового положення; • оформлення протоколу засідання атестаційної комісії; • занесення до атестаційної картки рішення атестаційної комісії; • інформування про підсумки атестації (за допомогою довідки, нарад, семінарів, методичних бюлетенів); • аналіз перебігу та результатів атестації вчителів за весь навчальний рік з метою планування заходів із вдосконалення процедури атестації. Форми атестації можуть бути такими: • аналітична (письмова) робота, що висвітлює з позицій атестованих питання з числа нормованих або таких, що належать до компетенції за професією, і вказаних у тарифно-кваліфікаційних характеристиках (ТКХ). Завдання розробляють наперед, і вони доступні для педагогів; • дослідницька діяльність з проблем, розв'язання яких відповідає вимогам ТКХ та іншим нормативним актам щодо вмінь атестованих педагогічних працівників за посадами і категоріями; • самоаналіз або аналіз діяльності педпрацівника за певний проміжок часу (3-5 років) з питань, вказаних або врахованих у ТКХ. Матеріалами для оцінювання можуть бути: • дані моніторингових досліджень результатів діяльності; • реферативне освітлення та співбесіда атестованого педагога, з експертами за раніше узгодженими питаннями, які містяться в ТКХ; • інші самостійні форми або ті, що є комбінацією названих. Процедура атестації як встановлений порядок ведення або розгляду справ передбачає дві групи: здійснення процесу атестації та розгляд її результатів. Процес атестації як сукупність послідовних дій є певним набором різних процедур. Оцінювання здійснюється за допомогою раніше встановлених критеріїв, орієнтованих як на процес реалізації даного змісту діяльності, так і на отриманий працівником і його організацією (установою) результат. Конкретний набір необхідних процедур визначає усталена модель атестації та форми презентації її змісту. Інакше кажучи, у кожному конкретному випадку можна використовувати свій варіативний набір процедур. Для більш детального ознайомлення з питаннями стосовно атестації педагогічних працівників ліцею в «Куточку з питань атестації», який знаходиться у методичному кабінеті, наданий текст «Типового положення про атестацію», перспективні плани проходження курсової перепідготовки та атестації педагогічних працівників, вимоги та зразки оформлення атестаційних матеріалів тощо.
|