A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Тема №1. Основи психофізіології праці та поведінки водія. Заняття №5. Психофізіологічні якості водія.

Дата: 21.01.2023 11:57
Кількість переглядів: 96

1.Опрацювати заняття та законспектувати в зошит, виконати тестові завдання.

                                  ПДР: учасник дорожнього руху

Професійна надійність водія оцінюється двома взаємопов'язаними вимогами. По-перше, водій повинен працювати ефективно, тобто використовуючи експлуатаційні якості автомобіля, швидко виконування завдання по перевезенню. По-друге, при цьому він не повинен порушувати ці вимоги безпеки руху, тобто зобов'язаний працювати надійно. В прости дорожніх умовах, коли відсутні перешкоди рухові, працювати швидко, ефективно і надійно можуть багато водіїв. В складних умовах працювати ефективно можуть лише водії, що мають достатню надійність.
   Надійність водія залежить від його професійної придатності підготовленості, працездатності і моральної стабільності.
   Придатність до професії водія виявляють за станом здоров'я і психофізіологічними якостями. Не рідко такі якості водія, як воїн, самовладання, сміливість, рішучість, кмітливість, швидкість реакції та вирішальними в аварійній ситуації.
   Підготовленість водія характеризується рівнем його професійних знань та навичок, яких він набув у процесі навчання та професійної діяльності. Достатня підготовленість водія означає наявність широкого діапазону навичок, що забезпечують правильні і своєчасні дії в критичних дорожніх ситуаціях.
   Працездатність - це здатність виконувати роботу високопродуктивно і щ к по. Висока працездатність водія забезпечує його професійну надійність. Зниження працездатності водія може призвести до грубих помилок при керуванні автомобілем, а отже, й до дорожньо-транспортної пригоди.
   Надійність водія в значній мірі залежить від таких його моральних якостей, як дисциплінованість, відчуття відповідальності, колективізм, працьовитість, чуйне відношення до людей, скромність. Ці якості, як правило, притаманні хорошим і надійним водіям. Відсутність цікавості до роботи, егоїзм, грубість і безцеремонне ставлення до інших учасників руху, зневажливе відношення до правопорядку – ці якості є типовими для аварійників.
   
   Вплив майстерності, освіти, стажу роботи і віку на надійність водія.
   Знання, навички і вміння є психологічними компонентами майстерності водія
   Знання - це сукупність засвоєних водієм відомостей, необхідних для керування автомобілем. Потрібний для водія об'єм знань передбачений діючими програмами і набувається в процесі навчання. Однак, володіючи тільки знаннями, людина не може керувати автомобілем. Для цього йому необхідно володіти спеціальними вміннями і навичками.
   Вміння - це здатність цілеспрямовано і правильно використовувати свої спеціальні знання в практичній діяльності. Водій повинен вміти впевнено керувати автомобілем в різних дорожніх і метеорологічних умовах, швидко оцінювати їх зміни. Крім того, він повинен своєчасно виконувати необхідні дії, що забезпечують безпеку руху. Для цього йому потрібно набути належних навичок.
   Навички - це здатність в процесі діяльності виконувати окремі дії автоматично, без навмисне направленої уваги, хоча і під контролем свідомості. Досвідчений водій не задумуючись виконує свої робочі рухи при керуванні автомобілем (обертає в потрібний бік рульове колесо, гальмує по або різко, перемикає передачі в потрібній послідовності і т.ін.). Якщо він при цьому допускає помилку, то своєчасно помічає і виправляє її.
   Знання, вміння і навички (тобто майстерність) розвиваються, закріплюється і вдосконалюються на протязі всієї професійної діяльності водія. По мірі збільшення стажу і набуття досвіду рівень майстерності і надійність водія зростають. Це підтверджує статистика аварійності на автомобільному транспорті. Найбільша аварійність характерна для водіїв зі стажем до одного року, то пояснюється недостатністю досвіду. Характерно, що ДТП у водіїв зі стажем 2-5 років трапляються в середньому у 3 рази частіше, ніж у водіїв зі стажем 5-20 років, що пояснюється не тільки меншим досвідом, але і самовпевненістю перших. Щоб покращити підготовленість і рівень водійської майстерності, потрібно систематично поповнювати свої знання удосконалювати рухові, сенсорні і розумові навички.
   Дослідження показують, що водії третього класу частіше стаюв учасниками ДТП, ніж першого або другого.
   ДТП з вини водіїв першого і другого класів виникають значно рідше тому що, отримавши практичні навички керування транспортним засобом після підготовки в автошколі або курсах, вони отримують додаткову теоретичну інформацію при підвищенні кваліфікації. Це в поєднанні з практичною діяльністю дозволяє їм керувати транспортними засобами більш кваліфіковано, технічно грамотно, гак як теоретична інформація надійно асимілюється в пам'яті, поєднуючись з набутим практичним досвідом.
   В деякій мірі на надійність впливає вік водія. У водіїв віком до ЗО років добра реакція на зміни в дорожніх умовах і прийняття рішення по усунення небезпеки, що виникла. В той же час людині похилого віку притаманні більша обережність, у неї в результаті тривалої професійної діяльності накопичується професійний досвід. Підвищена обережність при| відповідному професійному досвіді дозволяє такому водію завчасно виявите небезпеку, що виникла, підготуватися до неї і скоротити час реакції.

2.Виконати тестові завдання.

1.Під час руху в темний час доби автомобіль, що рухався перед Вами, різко загальмував на смузі руху. Які Ваші дії в ситуації, що склалася, будуть найбезпечнішими?

1.Ввімкнути лівий покажчик повороту та об’їхати автомобіль, що зупинився, зустрічною смугою руху.

2.Зупинитися у полосі руху, ввімкнувши аварійну світлову сигналізацію, та не об’їжджати автомобіль, що зупинився, не переконавшись у безпеці такого маневру.

3.Подати звуковий сигнал та об’їхати автомобіль, що зупинився, узбіччям.

2.Під час руху по дорозі поза населеним пунктом Ви зібралися зробити обгін вантажного автомобіля. Після ввімкнення Вами лівого покажчика повороту водій вантажного автомобіля ввімкнув та вимкнув сигнал лівого повороту. Що це може означати?

1.Водій вантажного автомобіля зібрався сам виконати обгін, але, побачивши Ваші дії, відмовився від запланованого.

2.Водій вантажного автомобіля попереджає Вас про небезпеку під час здійснення обгону, яку Ви не в змозі виявити.

3.Водій вантажного автомобіля, порушуючи Правила, перешкоджає виконанню обгону.

3.Що необхідно зробити перед тим, як вийти з автомобіля після зупинки на дорозі?

1.Вжити заходів, які виключають мимовільний рух транспортного засобу.

2.Через дзеркало заднього виду або поворотом голови назад переконатися в безпеці виходу і потім лише виходити.

3.У темну пору доби на неосвітленій ділянці дороги (крім житлових зон) ввімкнути габаритні чи стоянкові вогні.

4.Виконати все, перелічене вище.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора