A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Урок№42.Тема: Пpизначення та типи коpобок пеpедач, їх будова та дiя.

Дата: 16.03.2023 11:47
Кількість переглядів: 90

Конспектування та вивчання теми.

Призначення та загальна будова коробок передач, їх будова та дiя.

Коробка передач — основний багатоступінчастий редуктор трансмісії трактора, який забезпечує зміни швидкості і напрямку руху, тягового зусилля трактора при постійній частоті обертання колінчастого вала двигуна, а також тривале відключення двигуна від трансмісії.

Коробки передач тракторів класифікують за такими ознаками:

  • кількість валів (без урахування вала заднього ходу): дво-, три- і чотири валові;
  • розташування валів відносно поздовжньої осі трактора (поздовжнє і поперечне);
  • тип шестеренчастої передачі – з нерухомими осями валів і з осями, які обертаються (планетарні передачі);
  • спосіб зачеплення шестерень – постійний і з рухомими шестернями;
  • число передач переднього ходу (три-, чотири-. п’ятиступінчасті тощо);
  • процес перемикання передачі з розриванням потоку потужності (з зупинкою трактора для перемикання передачі) і без розривання (перемикання на ходу);
  • число рухомих блоків шестерень (дво-, три- і чотириходові);
  • тип перемикання передач (механічний, гідравлічний);
  • спосіб управління (ручний, напівавтоматичний, автоматичний);
  • призначення (основна, роздавальна, ходозменшувач, знижувальний редуктор).

Найпростішу коробку передач можна представити у вигляді двох паралельних валів з шестернями. Ведучий вал 9, який називають первинним, отримує обертання від двигуна через зчеплення. Ведений, або вторинний, вал 8 через механізми заднього моста з'єднаний з ведучими колесами (зірочками). На одному з валів шестерні закріплені нерухомо, а на іншому - можуть переміщатися по шліцах. Рухомі шестерні називаються каретками.

Схема роботи найпростішої КПП

Основні частини коробок передач:

  • шестерні (зубчасті колеса) - найбільш навантажені деталі коробок передач. Робочі поверхні зубів схильні до стирання і втомного руйнування. Тому шестерні виготовляють з високоякісних цементованих сталей. Зуби виконують з великою точністю і піддають термічній обробці.
  • вали в коробках передач повинні бути особливо жорсткими, так як навіть незначний прогин вала призводить до перекосу шестерень і підвищеного зношування їх зубів. Для виготовлення валів використовують, як правило, якісні вуглецеві сталі. Якщо їх роблять заодно з шестернями, застосовують і маловуглецеві цементовані стали. Для з'єднання з шестернями на поверхні валів зазвичай є шліци. Тільки в рідкісних випадках шестерні закріплюють шпонками.
  • підшипники коробок передач в основному кулькові і роликові (підшипники кочення). Лише в малонавантажених вузлах застосовують бронзові або чавунні втулки (підшипники ковзання).
  • корпуси коробок передач відливають з сірого чавуну. Для деяких тракторів їх виконують в загальній відливці з корпусами задніх мостів. Порожнину корпусу коробки використовують, як масляну ванну.
  • механізм перемикання служить для переміщення кареток і для надійної фіксації їх як в нейтральному, так і у включеному положенні.

Механізм перемикання КПП

У механізмі перемикання є важіль 3 і повзуни 7 круглого або прямокутного перерізу з вилками 8, які охоплюють кільцеві проточки кареток 9. Важіль може гойдатися на кульовій опорі 2 в поздовжньому і поперечному напрямках.

Коли каретки займають нейтральне положення, прорізи повзунів розташовуються на одній прямій. Щоб включити потрібну передачу, нижній кінець важеля 3 заводять в проріз відповідного повзуна і переміщують в поздовжньому напрямку разом з вилкою і кареткою.

Конічні або кулькові фіксатори 6, вдавлені в поглиблення повзунів пружинами 5, утримують каретки від довільного переміщення.

Щоб уникнути заклинювання коробки передач, її механізм перемикання повинен працювати так, щоб одночасно можна було включити тільки одну передачу. Для цього є куліса 1, виконана у вигляді пластини з прорізами, в яких переміщується важіль 3.

При захопленні відразу двох повзунів важіль виявляється проти перемички між прорізами, і переміщення його стає неможливим. Замість куліси можуть бути розділові планки, нерухомо закріплені між повзунами.

У деяких коробках для передачі руху від повзунів до кареток, крім вилок, доводиться використовувати ще ряд проміжних деталей.

Іноді розташування коробки передач щодо робочого місця водія не дозволяє змонтувати важіль перемикання в її кришці. У цих випадках застосовують механізм дистанційного перемикання передач.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора