Тема №1.Забезпечення безпеки під час керування трактором, зерно - і кукурузозбиральним комбайном у різних умовах. 17.01.2023 Заняття №1. Особливості руху слизькою дорогою, на поворотах, під час зрушення з місця та гальмування.
1.Опрацювати заняття та законспектувати в зошит, відповісти на контрольні запитання.
Початок руху.
Прогріваючи двигун перед рушанням з місця, слід враховувати, що його робота з малою частотою обертання колінчастого валу понад 10 хв. шкідливо впливає на технічний стан окремих вузлів, внаслідок закоксування поршневих кілець і нагароутворення в камерах згоряння.
Перед початком руху потрібно враховувати невидимі з кабіни зони трактора та подати звуковий сигнал.
За цей час припиниться обертання шестерень коробки передач, що зв'язані з веденою частиною зчеплення і продовжували обертання внаслідок дії інерційних сил після його виключення.
Шестерні, розміщені на вторинному валу, не обертаються, бо трактор нерухомий. Витримка - необхідна умова для без ударного і безшумного включення передачі (ступені передач, ряду), її тривалість залежить від частоти обертання колінчастого вала двигуна до виключення зчеплення: чим вона була більше, тим тривалішою має бути витримка, і навпаки.
Більшість сучасних тракторів (ХТЗ-17021, ДТ-75, ХТЗ-181) обладнані гальмівцем, що припиняє обертання первинного вала коробки передач одразу після виключення зчеплення. Включати передачі на них можна з мінімальною витримкою.
На тракторах, обладнаних складними коробками передач, виконують в разі необхідності додаткові дії: включають потрібний ступінь передач, повертають важіль у нейтральне положення, включають необхідну передачу.
У тракторах, що мають коробки передач з шестернями постійного зачеплення (ХТЗ-17021, ХТЗ-181), включають лише потрібний ряд передач, тому що важіль переключення передач повинен знаходитися в цей час у положенні 1-ї передачі.
Якщо введення шестерень у зачеплення не відбулося (зубець натикається на зубець), потрібно повернути важіль у нейтральне положення і повторити попередні дії, починаючи з виключення зчеплення.
Для переміщення важеля від себе на його головку треба тиснути без надмірних зусиль відкритою долонею, до себе - тягнути пальцями, що охоплюють головку.
В межах робочих передач трактори можуть починати рухатися на будь- якій з них. Вибір передачі визначається багатьма факторами: умовами руху, технологією виконуваної роботи, тощо.
Рух тракторів ХТЗ-17021 ХТЗ-181 потрібно починати з І-ї передачі в такій послідовності:
- користуючись важелем або педаллю керування паливним насосом і регулятором, дещо збільшити частоту обертання колінчастого вала двигуна;
- плавно, без затримки у проміжних положеннях, зменшувати зусилля ноги на педалі зчеплення, включаючи її.
- одночасно потрібно продовжувати підвищення частоти обертання колінчастого вала двигуна, щоб він не зупинився після повного включення зчеплення, тобто після сприйняття двигуном тягового навантаження.
Швидке включення зчеплення також може зумовити зупинку двигуна. Після включення зчеплення ногу з його педалі потрібно зняти і поставити рядом.
Рушання з місця трактора на підйомі або спуску має свої особливості, зумовлені дією складової сили тяжіння в напрямку похилу.
Щоб почати рух на підйомі, потрібно:
- натиснути на педаль або кнопку важеля стоянкового гальма і звільнити його фіксатор (не розгальмовуючи трактор);
- виключити зчеплення;
- зробити витримку;
- включити одну з нижчих передач (номер передачі залежить від похилу поверхні);
- збільшити частоту обертання колінчастого вала двигуна;
- розгальмувати трактор і одночасно або з деяким запізненням (це залежить від похилу поверхні), включити зчеплення.
Рушаючи на підйомі, не можна допускати скочування трактора назад, а коли це сталося, треба негайно виключити зчеплення і загальмувати трактор.
Рушання на спуску можливе на вищих передачах порівняно з горизонтальною поверхнею, але вибрана передача має бути такою, щоб у випадку необхідності забезпечити гальмування двигуном. Послідовність дій така:
- натиснути на педаль або кнопку важеля стоянкового гальма і звільнити його фіксатор;
- виключити зчеплення;
- зробити витримку;
- включити передачу;
- розгальмувати трактор і включити зчеплення;
- збільшити, якщо це необхідно, частоту обертання колінчастого вала двигуна.
Потрібно навчитися чітко і точно діяти педалями та важелями.
Під час руху треба середньою частиною спини спиратися на спинку сидіння (не горбитися), руки розмістити на рульовому колесі.
Якщо для зміни напрямку руху трактора передбачені важелі керування, ліва рука має бути на важелі, а права - на поручні, ліва нога має вільно стояти на підлозі біля педалі зчеплення, права - або діяти педаллю керування паливним насосом і регулятором двигуна, або теж вільно знаходитись на підлозі. Дивитися потрібно на кілька метрів вперед трактора, причому, чим швидше рух, тим далі попереду потрібно оцінювати обстановку, не забуваючи поглядати на щиток приладів.
Гальмування і зупинка трактора.
Одним з важливих елементів керування трактором (особливо на транспортних роботах) є гальмування.
Трактористу (оператору) потрібно знати, що чим менше зчеплення рушія з опорною поверхнею, тим довшим буде шлях гальмування, він прямо пропорціональний квадратові швидкості, з якої гальмування розпочинається.
Робоче гальмування руху трактора можна здійснювати гальмами при відключеному двигуні; двигуном, зменшуючи частоту обертання колінчастого вала і не відключаючи двигуна; комбіновано гальмами і двигуном одночасно.
Для гальмування робочими гальмами треба зменшити подачу палива і одночасно виключити зчеплення; плавно натискуючи педаль (педалі) гальм, зменшити швидкість руху до потрібної або повністю зупинити трактор.
Зусилля до педалей гальм слід прикладати з такою інтенсивністю, щоб рушій не почав пробуксовувати, бо під час буксування гальмовий шлях збільшується і може статися занос. Гальмування з пробуксуванням призводить до передчасного спрацювання шин.
Щоб припинити буксування, що почалося, потрібно відпустити педаль (педалі) гальм і розпочати плавне гальмування без виключення зчеплення.
Гальмування двигуном найефективніше під час руху па слизькій поверхні, на спусках тощо, але рекомендується для використання і в інших випадках.
Гальмування двигуном відбувається внаслідок зменшення частоти обертання колінчастого вала двигуна, тобто за рахунок опору прокручуванню колінчастого вала і агрегатів трансмісії. Тому, чим нижча передача, тим ефективніше гальмування таким способом.
Основним з позитивних показників гальмування двигуном є те, що воно не буває різким і гальмове зусилля передається (у колісних тракторів) на ліві та праві колеса рівномірно. Це попереджає занос. На затяжних і крутих спусках гальмування двигуном сприяє зменшенню нагрівання гальмових колодок (стрічок).
Комбіноване гальмування застосовують у тих випадках, коли необхідного гальмового зусилля для швидкого зниження швидкості трактора (чи його зупинки) за допомогою гальмування двигуном одержати не можна, особливо на крутих спусках.
Для комбінованого гальмування потрібно зменшити подачу палива (інтенсивність зменшення визначається необхідною інтенсивністю уповільнення руху), не виключаючи зчеплення плавно почати гальмування робочими гальмами до потрібної швидкості руху.
При цьому слід уважно слідкувати за частотою обертання колінчастого вала двигуна: коли вона зменшиться до мінімальної - виключити зчеплення (щоб не зупинився двигун).
Ручне (стоянкове) гальмо слід використовувати тільки за його прямим призначенням - на зупинках трактора.
Зупинка може бути передбаченою чи раптовою. Проте в будь-якому випадку потрібно прагнути, щоб вона була плавною, без заносу або «клювання» трактора.
Для передбаченої зупинки потрібно знизити швидкість руху, зменшуючи подачу палива і виключити зчеплення; виключити передачу (ряд передач); включити зчеплення; плавно загальмувати трактор. Після його зупинки відпустити педалі гальм і затягнути стоянкове гальмо.
Для раптової зупинки застосовується комбінований спосіб гальмування: зменшити подачу паливу і почати гальмування; перед зупинкою трактора виключити зчеплення, продовжуючи гальмування гальмами до повної зупинки трактора, після цього виключити передачу (ряд передач), включити зчеплення і відпустити педалі гальм. Затягнути стоянкове гальмо.