Змішане навчання
Змішане навчання – ключ до змін
Традиційну та онлайн-освіту можна і потрібно поєднувати. Їх гармонійну взаємодію називають змішаним навчанням. Змішане навчання — це поєднання офлайн- (особисто, “на місці”) та онлайн-навчання у різних пропорціях.
Відмінністю змішаного навчання від звичайної системи, по – перше, є активне використання технологій з метою пошуку матеріалу і отримання нових знань. По – друге, це поєднання різних підходів, способів подачі матеріалу, видів робіт. Наприклад, частина інформації розподіляється на групову роботу, частина – на самостійне вивчення. Це не залежить від того, відбувається це у класі чи дистанційно.
За змішаного навчання змінюється роль педагогів, вони стають фасилітаторами освітнього процесу, які організовують колективне обговорення так, щоб усі здобувачі освіти були залучені, а проблеми вирішувалися швидко й ефективно. Мета фасилітатора — не оцінити учнів на екзамені, а активно взаємодіяти з ними, відстежувати прогрес та допомагати у разі потреби. Роль вчителя у системі змішаного навчання відрізняється від звичайної такими речами:
- можна працювати з учнями у маленьких групах та збільшувати вплив на них;
- поки учні знаходяться вдома, з ними можна здійснювати освітній процес дистанційно;
- учні можуть проходити он-лайн тестування та отримувати миттєвий зворотний зв'язок від педагога.
Під час змішаного навчання не обов’язково працювати з підручниками і зошитами. Переглядаючи відеоматеріали, вивчаючи супровідні матеріали, можна опрацювати навчальний матеріал. Далі – разом з педагогом та одногрупниками виконуються практичні завдання, реалізуються проекти. Педагогічні працівники стають модераторами освітнього процесу. Під час роботи вони визначають, наскільки добре розуміють тему окремі учні, і внаслідок цього можуть змінювати спосіб роботи з групою.
Неправильно вважати, що змішане навчання — це електронне або он-лайн - навчання. Он-лайн - навчання не передбачає особистої комунікації між здобувачами освіти у групі, чи учнем і педагогом, не передбачає розвиток навичок роботи в команді. А система змішаного навчання дозволяє вирішити цю проблему.
Компонентами змішаного навчання є:
- Живі події - “живе спілкування”, яке передбачає частину звичної роботи “в аудиторії” з педагогом та іншими учнями.
- Он-лайн-контент (самостійне навчання), під час якого здобувач освіти самостійно опрацьовує матеріали у зручному для нього форматі.
- Співпраця. - це поєднання двох ключових елементів: роботи з однолітками і роботи з педагогами. Це дає можливість учням знаходити нові рішення та ділитися отриманим досвідом і знаннями, отримувати відповіді від педагога на індивідуальні запитання та уточнювати незрозумілі моменти. Важливо, що подібна співпраця може відбуватися як у класі під час виконання групових завдань, так і через електронну пошту чи соціальні мережі.
- Оцінка - важлива складова освітнього процесу. Учні можуть стежити за своїм прогресом, а вчителі — оцінювати їхні знання та корегувати процес навчання через індивідуальне інструктування.
- Додаткові матеріали. Додаткові матеріали можуть охоплювати роздруковані матеріали, схеми, корисні ресурси тощо.
Переваги змішаного навчання: доступність, покращення освітнього процесу та зменшення витрат.