A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Тема №1 Основи психофізіології праці та поведінки водія. Заняття №4 Прогнозування розвитку дорожньо-транспортних ситуації.

Дата: 24.03.2020 10:38
Кількість переглядів: 1343

 

 

Перелічимо чотири основні функції, виконувані водієм у процесі керування автомобілем:

сприйняття ДТС - правильне і своєчасне виявлення значимих з погляду безпеки руху всіх учасників ДТС, об'єктів і подій шляхово-транспортної обстановки;

оцінка ДТС - оцінка значимих з погляду безпеки руху всіх учасників ДТС параметрів шляхово-транспортної обстановки й прогнозування можливих напрямків небезпечного розвитку ДТС;

прийняття рішення - виявлення можливих у даній ДТЗ дій по управлінню транспортним засобом і вибір з найкращого поєднання з точки зору забезпечення безпеки всіх учасників ДТС;

виконання дій - реалізація обраних дій по керуванню транспортним засобом.

При безпомилковому виконанні названих функцій усіма учасниками ДТС дорожньо-транспортна пригода не виникає. Якщо один або декілька учасників ДТС допускають помилки, то виникає небезпека розвитку ДТП, і відбудеться воно чи ні - залежить від успішності дій, початих учасниками ДТС.

Розглянемо типові ДТС, що виникають в умовах звичайної експлуатації легкових автомобілів, і рекомендовані при цьому дії водія.

Коли ззаду в попутному напрямку за вами рухається автомобіль, намагайтеся підтримувати постійну швидкість і частіше дивитися в дзеркало заднього виду. Особливо стежте за тими, що обганяють транспортними засобами, що сигналізують про зміну смуги для підготовки до обгону. Не забувайте подати наступної позаду машині сигнал про свій намір змінити смугу руху, знизити швидкість або зупинитися. Пам'ятайте, що передчасна подача сигналу може ввести в оману водія, що рухається ззаду, подача ж сигналу із запізненням залишає йому занадто мало часу для реакції на ваш маневр.

Уникайте дивитися в дзеркало, якщо за вами слід машину з включеним дальнім світлом. У такому випадку слід зменшити швидкість і дозволити йому обігнати вас.

При наявності транспортних засобів на суміжних смугах руху намагайтеся раніше помітити ознаки їх можливого маневрування.

Існує багато чинників, які можуть змусити транспортний засіб, що рухається в зустрічному напрямку, перетнути осьову лінію й виїхати на смугу вашого руху: погана видимість, відхилення від курсу руху щоб уникнути наїзду на пішохода або велосипедиста, несправності дороги або перешкоди на проїзній її частині, невірне визначення швидкості та положення свого автомобіля на проїзній частині, несправності рульового керування, засипання за кермом, алкогольне сп'яніння і т. д.

При наявності зустрічних транспортних засобів намагайтеся рухатися точно по своїй смузі руху, забезпечуючи максимально можливий бічний інтервал до інших транспортних засобів. Слідкуйте за дорожньою обстановкою й водіями, поведінка яких змушує припустити, що їх транспортний засіб може перетнути осьову лінію або змусити до цього інших (наприклад, присутність на дорозі непевно або повільно рухомих автомобілів). Будьте готові швидко зреагувати на пориви вітру, нерівності дороги й зустрічні транспортні засоби, що перетинають осьову лінію, особливо на підйомах і поворотах, де зустрічний водій може спробувати зробити небезпечний обгін.

У місцях, де можлива зустріч з пішоходами, велосипедистами або тваринами, знизьте швидкість, дотримуйтеся ближче до лівої сторони смуги руху і в разі необхідності будьте готові до швидкого гальмування. Слідкуйте за дорожніми знаками, попереджувальними про появу можливої ??небезпеки.

Практика показала, що ДТП часто відбуваються при виникненні критичних ситуацій, правильний вихід з яких вимагає від водія майстерності, зібраності і готовності в будь-який момент прийняти єдино правильне рішення. Наведемо найбільш характерні критичні шляхово-транспортні ситуації, рекомендовані дії водія в них.

Коли зустрічний транспортний засіб несподівано виїжджає на вашу смугу руху, для уникнення зіткнення або зниження тяжкості та наслідків ДТС можуть найбільш успішними бути маневри ухилення. Маневр ухилення найбільш прийнятний для запобігання та зменшення тяжкості неминучого зіткнення. Щоб уникнути зіткнення із зустрічним транспортним засобом, не залишаючи проїзної частини, швидко знизьте швидкість, подай звуковий сигнал, і помігают світлом фар для попередження зустрічних і наступних позаду транспортних засобів про потенційно небезпечної ситуації. Якщо зустрічне транспортний засіб не може повернутися на свою смугу руху, застосуєте екстрене гальмування, коли простір попереду дозволяє. Якщо місця для екстреної зупинки недостатньо, виберіть на дорозі ділянка для маневру ухилення в праву сторону по ходу руху.

Якщо виникає необхідність покинути проїзну частину, виберіть місце, найбільш зручне для виїзду з проїжджої частини. Якщо неможливо уникнути зіткнення з яким-небудь об'єктом, швидко виберіть порівняно м'який, пружний об'єкт, наприклад, чагарник, дорожній знак (а не жорсткий - типу опор моста, великих дерев або металевих стійок). Знижуючи швидкість екстреним переривчастим або східчастим гальмуванням, направте автомобіль убік узбіччя, аж до з'їзду в кювет, якщо буде недостатньо гальмівного шляху. При цьому стежите, щоб автомобіль не розгорнуло при з'їзді на узбіччя.

Як показує практика, в критичних ситуаціях можливого зіткнення будь з'їзд з дорожнього полотна на узбіччя, навіть із погрозою перекидання автомобіля, є більш кращим з погляду безпеки пасажирів.

Якщо ви змушені несподівано сповільнити рух або зупинитися й виявили, що наступне за вами транспортний засіб не зможе зупинитися так само швидко, прийміть необхідні заходи для того, щоб покинути проїзну частину й пропустити автомобіль, що рухається позаду по тій же смузі руху. Якщо зіткнення неминуче, попередите пасажирів про зіткнення, зніміть ногу з гальмівної педалі і відхиліть тіло вправо так, щоб голова і тіло спиралися на спинку сидіння.

Кращий спосіб уникнути бічного зіткнення - спостерігати за проїжджаючими збоку транспортними засобами при русі в місцях перетинання транспортних потоків.

Якщо ви пізно помітили транспортний засіб, що наближається збоку, і виникла критична ДТС, то можна знизити швидкість і зупинитися або збільшити швидкість, або ухилитися. Уповільнення руху або зупинка, коли це дозволить приближающемуся транспортному засобу проскочити вперед, є найбільш безпечним дією, якого слід дотримуватися всім водіям незалежно від того, хто має перевагу першочергового проїзду.

Якщо автомобіль, що рухається збоку, зненацька з'являється прямо перед вами, єдиний спосіб уникнути зіткнення - відхилитися убік від наближається транспортного засобу. Хоча такий спосіб може і не запобігти зіткненням, він значно пом'якшить удар.

Для правильного і своєчасного виконання маневрів по відхиленню від зіткнення водій повинен придбати деякі спеціальні навички поведінки в критичних ДТС. Зазвичай водії застосовують гальма при першому натяку на небезпеку. Хоча гальма і ефективні в багатьох випадках, однак гальмування може заблокувати колеса і призвести до втрати контролю за рульовим керуванням, роблячи неможливим ухилитися вбік для уникнення зіткнення. Слід виробити в собі навичка придушення інтуїтивного гальмування в ситуаціях, де необхідні маневри ухилення від зіткнення.

Зазначені навички в значній мірі можна відпрацювати на тренажерах, але найбільший ефект досягається шляхом самоаналізу ситуацій у процесі керування автомобілем і критичної об'єктивної оцінки власних дій. Самоаналіз власних дій з подальшою тренуванням відповідних дій на вільній тренувальному майданчику дозволяє водієві інтуїтивно визначати, чи вільний можливий шлях відхилення; чи достатньо відстань, необхідну для проїзду автомобіля; чи можна за межами проїзної частини управляти автомобілем; яка відстань, необхідне для зупинного шляху автомобіля.

Здатність швидко виділяти ці особливості в ДТС свідчить про вищий рівень розвитку навичок професійної майстерності водія.

Домашнэ завдання: Опрацювати заняття та законспектувати, вирішити тести.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора