Урок 16. Моральні еталони підприємства (20.12.22)
МОРАЛЬНІ ЕТАЛОНИ ПІДПРИЄМЦЯ
На відміну від кодексів юридичних норм, етика базується на культурі, суспільній думці, традиціях та звичках. Норми етики виражаються в загальних фіксованих уявленнях (заповідях, принципах) про те, як повинні поводитися та вчиняти члени організації. У кожній професійній сфері сучасного ділового життя створюються спеціальні етичні інституції, що є відповідальними за розробку регулюючих спеціальних професійних кодексів (від лат. Codex – книга), де сформульовано основні принципи та правила ділової поведінки. 9.2 9.3 ОСНОВИ ПІДПРИЄМНИЦТВА 97 Професійні етичні кодекси – зібрання моральних норм, що в будь-якій професійній діяльності передбачають передусім об’єктивність, конфіденційність, строге виконання професійного обов’язку, запобігання конфліктам у професійному спілкуванні, піклування про якість роботи та інші. Власник бізнесу впроваджує у стосунки не лише з іншими підприємцями, але й і найманими працівниками певні моральні еталони та зразки поведінки. Сучасний підприємець прагне створити згуртований колектив із високими моральними нормами спілкування. Поміркуйте над доцільністю дотримання власником бізнесу окремих норм поведінки: Кожний працівник в колективі прагне залишитися індивідуальністю, тому поважайте його таким, який він є. а умов виникнення проблем, пов’язаних з несумлінністю працівника, варто з’ясувати їхні причини; якщо йдеться про некомпетентність, то не слід нескінченно докоряти його недоліками, спирайтеся на сильні сторони його особистості. Якщо працівник не виконав вашого розпорядження, необхідно дати йому зрозуміти, що вам відомо про це. Зауваження має відповідати етичним нормам, тому вибирайте правильну форму спілкування, робіть ваші зауваження без свідків: необхідно поважати гідність та почуття людини. Критикуйте дії та вчинки, а не особистість людини. Тоді, коли це доречно, використовуйте прийом «бутерброда» – приховайте критику між двома компліментами. Закінчіть розмову на дружній ноті, а незабаром знайдіть час поговорити з людиною, щоб показати їй, що ви не тримаєте зла. Не звикайте до лестощів. Дотримуйтеся принципу розподільної справедливості: чим більші заслуги, тим більша повинна бути винагорода. Зміцнюйте у працівників почуття власної гідності: добре виконана робота заслуговує не тільки на матеріальне, але й моральне заохочення (не лінуйтеся похвалити працівника). Довіряйте і визнавайте власні помилки в роботі, замовчування помилок – прояв слабкості й непорядності. СУЧАСНІ НОРМИ ДІЛОВОЇ ЕТИКИ: 1. Будь чесним та правдивим. 2. Поважай право приватної власності. 3. Будь вірним своєму слову. 4. Поважай людину – людське життя, людську гідність, права людини. 5. Будь цілеспрямованим, але в прагненні досягти мети не переходь межі дозволеного. 6. Живи відповідно достатку, завжди враховуй свої можливості.
Домашне завдання
1. Підготуватися до контрольного тестування, повторити теми