A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

ТрА1 – 2.3.3 Вимоги до робочіх органів грунтообробних, посівних, садильних, збиральних машин та машин для захисту рослин. 20.02.2023. Заняття №21. Обкатка і перевірка робочих органів після ремонту.

Дата: 17.01.2023 15:28
Кількість переглядів: 30

1.Опрацювати заняття та законспектувати в зошит, відповісти на контрольні запитання.

                                 

Обкатка агрегатів і машин — одна з заключних операцій технологічного процесу їхнього ремонту. У процесі обкатки припрацьовують спряжені поверхні деталей, виявляються дефекти складання та інші відхилення від технічних умов.

Припрацювання деталей — це результат обкатки, який супроводжується формуванням оптимальної для експлуатації мікро - і макрогеометрії спряжених поверхонь, фізико-механічних та фізико-хімічних властивостей металу деталей. Припрацьована поверхня характеризується рівномірною (гладенькою) мікро геометрією, бо гребінці (виступи) при терті деформуються, округлюються, спрацьовуються. Це призводить до зменшення тертя, більш рівномірного розподілення навантаження по спряжених поверхнях і, отже, до зменшення інтенсивності спрацювання. Такі процеси створюють добрі умови для подальшої нормальної експлуатації агрегату.

При припрацюванні у поверхневих шарах металу проходять корисні і шкідливі процеси. З одного боку, метал ущільнюється, наклепується, підвищується його твердість на 10…15 %, з іншого — внаслідок утомленості та інших факторів він стає напруженим, створюється густа сітка поверхневих мікротріщин. Таким чином, виникає задача керування цими процесами, пошуків шляхів поліпшення припрацювання і скорочення часу обкатки з 3…5 год. (при звичайній обкатці) до 1,5…2 год. (при прискореній обкатці).

Тривалість обкатки можна скоротити і при цьому підвищити якість припрацювання такими способами:

1)  якістю обробки деталей і точністю складання механізмів та агрегатів. При складанні спряжень шорсткість поверхонь деталей повинна бути близькою до тієї, яка виходить після припрацювання. Це забезпечує мінімальне спрацювання на початку обкатки і подальшу сталу роботу спряження. Макро - та мікровідхилення від правильної геометричної форми і неточність складання призводять до нерівномірного розподілення на тертьових поверхнях зовнішніх сил, а в результаті — до підвищеного зносу;

2)  застосуванням оптимальних навантажувально-швидкісних режимів. Надмірні підвищення на початку обкатки навантаження і швидкості призводять до інтенсифікації процесу зношування. Тому навантаження і швидкість при обкатці необхідно збільшувати плавно. Для різних агрегатів є оптимальні режими обкатки, які наводяться у відповідній технічній літературі;

3)  нанесенням на поверхні тертя перед складанням легкозношуваних покрить — лудження, фосфатування, міднення та ін. Ці покриття створюють оптимальні умови для тертя (запобігають заїданню, зменшують коефіцієнт тертя та ін.);

4)  введенням при обкатці у картерну оливу різних присадок: колоїдного графіту, дисульфіду молібдену, колоїдної сірки та ін. При цьому відбуваються складні хіміко-механічні процеси, які приводять до створення хімічних речовин, що розм'якшують поверхню гребінців металу, чим скорочують час формування оптимального мікрорельєфу. Присадки також запобігають заїданню і нагріванню поверхонь при терті, знижують коефіцієнт тертя тощо. Проте необхідно знати, що присадки додають в оливу в дуже обмеженій кількості (приблизно 1…5 г/л). Найбільшого ефекту досягають при додаванні до оливи багатокомпонентних присадок, комплексна дія яких призводить до значного скорочення часу обкатки і поліпшення припрацювання.

Обкатку вузлів (оливного, паливного, гідравлічного насосів тощо), агрегатів (двигуна, коробки передач, ведучих мостів тощо) і машин проводять на спеціалізованих стендах, на яких створені умови і режими обкатки, передбачені технічними вимогами на ремонт, вказаних в технічній документації. Обкатку автомобілів і тракторів можна проводити пробігом на спеціально обладнаних полігонах, а сільськогосподарських машин – від ВВП тракторів, з якими вони агрегатуються.

Після закінчення обкатки проводиться випробування і контрольний огляд.                                                 

Випробування – це контрольна операція, яка оцінює якість ремонту. Під час випробування визначають основні показники роботи об’єктів ремонту, наприклад потужність і питому витрату палива двигуном, продуктивність і об’ємний ККД гідронасосу у відповідності з діючими технічними вимогами. Якщо під час контрольного огляду виявляються несправності, допущені під час складання, то їх необхідно усунути, а також необхідно відрегулювати деякі механізми (теплові зазори між клапанами і коромислами, регулювання регулятора паливного насосу тощо).

Обкатану після ремонту машину здають представнику замовника.

Обкатка тракторів.Обкатка тракторів включає: обкатку двигуна на холостому ходу, обкатку гідравлічної начіпної системи, обкатку трактора на холостому ходу і під навантаженням. Загальна тривалість обкатки (залежно від марки трактора) - 45-65 год.

У господарствах виконують обкатку двигуна, потім трактора на холостому ходу і під навантаженням.

Обкатку починають на малій частоті обертання колінчастого вала двигуна і поступово збільшують її до номінальної. Пускають двигун відповідно до правил, наведених у заводських інструкціях по експлуатації тракторів. Якщо пусковий двигун довго не працював, у циліндр заливають 25-30  моторної оливи.

Обкатку двигуна на холостому ходу проводять так: двигун запускають і дають йому попрацювати 5 хв на мінімально сталих обертах (600-900 хв-1), 5 хв. на середніх (1200-1300 хв-1) і 5 хв. на максимальних (1700-2000 хв-1). Під час обкатки двигун прослуховують на всіх режимах, перевіряють покази приладів, щільність з'єднання оливо- і паливопроводів. При відхиленні від норми встановлюють причину несправності й усувають її, а при складанні акта на обкатку роблять про це відповідний запис. Продовжують обкатку лише після ліквідації виявлених несправностей.

                                   

Обкатка гідравлічної начіпної системи триває 25-30 хв. Перед запуском двигуна включають механізм привода гідронасоса, причому рукоятка повинна вільно переводитись з одного крайнього положення в друге. Включати і виключати гідронасос при працюючому двигуні забороняється.

Потім перевіряють надійність фіксації золотників розподільника в положеннях «Підйом», «Нейтральне», «Опускання», «Плаваюче». В усіх цих положеннях важелі повинні надійно утримуватись фіксаторами золотників. Після перевірки важелі керування встановлюють у нейтральне положення, а поршень основного силового циліндра - в крайнє нижнє. Запустивши двигун, йому дають попрацювати на малих обертах 3-5 хв, а потім стільки ж - на середніх. При цьому важливо, щоб оливав з'єднаннях не підтікало і не було шуму в розподільнику гідравлічної системи. Переводять важіль розподільника в положення «Підйом», при цьому поздовжні тяги начіпного механізму починають плавно підніматися. Як тільки підйом закінчиться, важіль розподільника повинен автоматично повернутися в нейтральне положення.

Переставляють обмежувач ходу поршня на середину штока, а важіль розподільника в положення «Опускання» (навісний механізм при цьому почне опускатися). Коли обмежувач ходу поршня натисне на стержень клапана-обмежувача, важіль розподільника повинен автоматично повертатися в нейтральне положення. Підйом і опускання здійснюють кілька разів. Потім на поздовжні тяги начіпного механізму підвішують вантаж масою 400-600 кг (для К-700) або 150-200 кг (для тракторів інших марок) і періодично піднімають і опускають його протягом 15-20 хв. При обкатці гідравлічної системи температура робочої рідини в ній має бути не більше як 50°С.

Переконавшись у чіткій і безвідмовній роботі начіпного механізму та ліквідувавши виявлені неполадки, можна починати обкатку трактора на холостому ходу.

Обкатку трактора на холостому ходу ведуть на всіх передачах, починаючи з першої, з включенням збільшувача обертаючого моменту, передач заднього ходу і резервних передач. При цьому роблять плавні повороти на передачах транспортного ряду і круті - на передачах робочого ряду. Під час обкатки стежать за роботою всіх складальних одиниць та агрегатів, за показами контрольних приладів і перевіряють чіткість переключення передач, роботу муфти зчеплення, гальм, ведучих мостів, ходової частини та ін. Муфта зчеплення і коробка передач повинні включатися плавно, без різкого шуму і стуків. Допускається рівномірний шум шестерень. Оливав агрегатах трансмісії під час роботи не повинна нагріватися більш як до 90°С. Тривалість обкатки на холостому ходу 5-12 год.

Трактори під навантаженням об катують протягом 45-60 год. Навантаження на гаку розраховують за питомим опором сільськогосподарських машин. Питомий опір сільськогосподарських машин становить, кН: борони зубові -0,5- 0,6; косарки начіпні - 0,5-0,7; сівалки рядкові зернові-1,2- 1,6; культиватори лапчасті - 1,2-1,8; лущильники дискові - 1,2-2,5; плуги - 10. Навантаження трактора на гаку обчислюють множенням питомого опору машини на ширину її захвату.

Трактори МТЗ-80 і МТЗ-82 обкатують під навантаженням 60 год. Із них 25 год на легких транспортних роботах з неповним навантаженням, а решту часу - на легких польових роботах з використанням гідросистем. Трактори К-700А і К-701 обкатують під навантаженням 60 год в три етапи. З них 10 год - на легких транспортних роботах з навантаженням на гаку до 30% номінального, 20 год - на роботах з навантаженням до 70% номінального, а решту часу - з обмеженою потужністю. При цьому трактори повинні бути обкатані на всіх режимах і передачах.

У період обкатки проводять щозмінне технічне обслуговування. При появі незвичайних шумів або перегріванні якого-небудь агрегату обкатку припиняють, виявляють і усувають несправності та їх причини.

ТО тракторів по завершенні експлуатаційної обкатки.

Після закінчення експлуатаційної обкатки виконують такі роботи:

- оглядають (візуально) і очищають трактор від бруду;

- перевіряють і в разі необхідності регулюють натяг пасів приводів вентилятора, генератора, а також компресора (Т-150К і К-701), тиск повітря в шинах, зазори між клапанами і коромислами двигуна, муфту зчеплення, механізми керування трактором і гальма;

- виконують технічне обслуговування повітроочисника; перевіряють і, якщо потрібно, поновлюють герметичність повітроочисника, підтягують зовнішні кріплення складових частин (в тому числі кріплення головки блока двигуна);

- перевіряють батареї акумуляторів, очищають їх поверхні, клеми, наконечники проводів, вентиляційні отвори в пробках, доливають дистильовану воду;

- зливають осад з фільтрів грубої очистки палива, оливи що зібралась в гальмівних відсіках заднього моста і збільшувача крутного моменту, конденсат з повітряних балонів; очищають відцентровий оливоочисник;

- змазують складові частини трактора відповідно до таблиці і карти мащення;

- замінюють оливув двигуні і його складових частинах, в силовій передачі (при відсутності фільтра для очищення оливи);

- оглядають і прослуховують в роботі складові частини трактора;

- промивають систему мащення двигуна при непрацюючому двигуні. Усувають виявлені несправності.

Після закінчення обкатки оглядають і прослуховують двигун, силову передачу і ходову систему, проводять перше технічне обслуговування. Головний інженер (механік) господарства складає акт про правильність обкатки, про виявлені і ліквідовані несправності і робить відповідний запис у паспорті машини. Протягом наступних 100—120 год трактор має перебувати під особливим наглядом.

 

Обкатка зернозбиральних комбайнів.Зернозбиральні комбайни обкатують перед експлуатацією на холостому ходу і під навантаженням протягом 34 год, самохідні комбайни - на стаціонарі і в русі.

Двигун обкатують на холостому ходу при малих, середніх і нормальних обертах колінчастого вала. На стаціонарі обкатку всіх комбайнів ведуть при малих обертах з поступовим збільшенням їх до нормальних. Зернозбиральний комбайн перед обкаткою перевіряють, підтягують кріплення, ланцюги, паси, регулюють муфти, потім змащують підшипники кочення і ковзання. При опущених підбарабаннях і відкритих нижніх кришках елеваторів установлюють у робоче положення вивантажувальний пристрій. Повертають ломиком вал барабана молотарки і переконуються, чи не заїдають барабан, планки мотовила, спіралі шнека тощо.

Після обкатки двигуна обкатують молотарку і встановлюють зазор між підбарабанням і барабаном. На ходу комбайна контролюють роботу гідравлічної системи при підйомі й опусканні мотовила і жатки, роботу варіатора швидкості, перевіряють і в разі потреби регулюють різальний апарат, натяг пружин механізму врівноваження і шпренгелів мотовила.

Обкатка причіпних комбайнів. Причіпні комбайни обкатують спочатку без навантаження на малій частоті обертання ВВП і поступово доводять її до нормальної (робочої), стежачи весь час за роботою механізмів. Періодично (табл. 32) відключають ВВП, зупиняють трактор і перевіряють нагрівання підшипників, підтягують послаблені паси і ланцюги, перевіряють кріплення.

Після обкатки комбайна без навантаження і усунення виявлених несправностей приступають до обкатки в полі під навантаженням. Для цього вибирають рівну, чисту від бур'янів ділянку поля. Починають обкатку при збиранні врожаю на менших швидкостях руху трактора (з першої передачі) і номінальній частоті обертання ВВП. Протягом перших двох годин обкатки періодично через певний час зупиняють агрегат і перевіряють нагрівання вузлів тертя, натяг приводних ланцюгів, пасів і транспортерів, кріплення складових частин і деталей. Додатково змащують підшипники шарнірів карданної передачі, шатуна, привода різального апарата, транспортерів тощо.

У процесі обкатки комбайн, повністю регулюють і готують до повного навантаження в експлуатаційних умовах.

Обкатка сільськогосподарських машин. На ґрунтообробних машинах (плуги, лущильники, борони, культиватори та ін.) після підтягування і змащування всіх кріплень виконують необхідні регулюванняПотім обкатують машини на першій і другій передачах на рівній зораній ділянці. Під час обкатки перевіряють роботу механізмів і усувають виявлені несправності. Перед обкаткою сівалок контролюють надійність їхніх кріплень, справність висівних апаратів, насіннє- і тукопроводів, насінних ящиків, сошників і передавальних механізмів, змащують усі точки змащування. Рядкові сівалки обкатують протягом 2 год при русі трактора на першій і другій передачах; квадратно-гніздові сівалки і картоплесаджалки — по півгодини на першій і другій передачах. При цьому перевіряють стан підйомного механізму, сошників, роботу висівного апарата і механізму передач.


 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора