A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

28.02.2022 Урок №19.Марка та характеристика палива для карбюраторних двигунів.

Дата: 19.03.2022 15:02
Кількість переглядів: 55

Опрацювати урок та законспектувати в зошит, відповісти на контрольні запитання.

   Карбюраторні двигуни працюють на бензині - рідкому паливі, що легко випаровується, яке добувають із нафти прямою перегонкоюабо крекінгом.
   Процес прямої перегонки полягає в тому, що нафту підігрівають, і її пари конденсують. Найлегші фракції, які відділяються за температури до 230 °С, становлять бензин другої перегонки. В такий спосіб вихід бензину - до 15 % кількості нафти, що переганяється.

   Крекінг - перероблення нафти та її фракцій з розпадом важких молекул для добування моторних палив. Крекінг буває термічний і каталітичний. У разі термічного крекінгу нафтову сировину нагрівають до температури 500...600 °С в умовах високих тисків (4...5 МПа). Каталітичний крекінг відбувається за одночасної дії високої температури й каталізаторів і тиску приблизно 0,1 МПа. Вихід бензину — до 70 % кількості сировини.

   Двигун може розвивати максимальну потужність лише за умови,що бензин має певні характеристики й властивості, основні з яких:питома теплота згоряння, випарність, схильність до детонації. Крім того, бензин не повинен спричиняти корозію металу й має зберігатисвою початкову якість тривалий час без змін.

   Питома теплота згоряння — це кількість теплоти, що виділяється під час згоряння 1 кг палива. Питома теплота згоряння автомобільних бензинів становить 44 100...46 200 кДж/кг.                                                                             Випарність оцінюється за фракційним складом, який характеризується температурами википання 10, 50 та 90 % бензину. Чим нижча температура википання 10 % бензину, тим краще він випаровується в холодному двигуні, що забезпечує його пуск узимку. Чим нижча температура википання 50 % бензину, тим швидше двигун прогрівається після пуску й стійкіше працює в режимі холостого ходу. Чим нижча температура википання 90 % бензину, тим повніше він випаровується й тим менше оливи змивається зі стінок гільз циліндра.

   Для автомобільних бензинів температура початку википання становить 35 °С, википання 10 % - 55...70 °С, 50 % - 100...125 °С, 90 % - 160... 180 °С і кінця википання - 185...205 °С. Автомобільні бензини, за винятком бензину АИ-98, поділяються на літні та зимові. Останні містять збільшену кількість фракцій, які легко випаровуються, що поліпшує умови пуску.

   Бензин маркується літерно-цифровими індексами. Марки застосовуваних автомобільних бензинів: А-72, А-76, А-92, АИ-93, АИ-98(літера «А» означає, що бензин автомобільний; цифри відповідають найменшому октановому числу бензину, визначеному моторним методом; літера «И» вказує на те, що октанове число визначено дослідним шляхом).

   Октанове число характеризує детонаційну стійкість бензину.

   Детонація — це дуже швидке (вибухове) згоряння робочої суміш ів циліндрах карбюраторного двигуна (до 3000 м/с; за нормальних умов швидкість горіння становить 30...85 м/с), що супроводжується дзвінкими стуками у двигуні, чорним димом із вихлопної труби, перегріванням і втратою потужності двигуна. При цьому відбуваються прискорене спрацьовування деталей кривошипно-шатунного механізму та обгоряння головок клапанів.

   Для визначення октанового числа бензину його порівнюють ізсумішшю двох палив: ізооктану й гептану.

   Iзооктан слабко детонує, й для нього октанове число умовно беруть за 100. Гептан сильно детонує, й для нього октанове число взято 0.
   Якщо суміш складається з 76 % ізооктану та 24 % гептану, то за детонаційними властивостями октанове число такого бензину дорів - 76. Чим вище октанове число бензину, тим менша ймовірність детонації.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора