A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Урок № 3 Тема: Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу буття й призначення людини у п’єсі.

Дата: 15.09.2022 07:00
Кількість переглядів: 54

1.На основі матеріалу скласти  і доповнити ХАРАКТЕРИСТИКУ ФАУСТА

Головний герой філософської трагедії у віршах – доктор Фауст – втілює в собі громадські мрії свого часу про всеосяжне пізнання світу.

 

Прототипом літературного персонажа став реальнийчорнокнижник Фауст, який жив наприкінці XV століття в Європі.

Фауст Гете – насамперед, поет: людина, наділенанезгасимоюжагою до життя, прагненням до пізнаннянавколишньогойоговсесвіту, природи речей і власнихпочуттів.

 

Головний герой трагедії чужий міщанськійумовності свого часу. Він не може, як Вагнер, дізнаватисятаємницібуття з книг. Йому потрібенвільнийпростір лісів і полів, чарівнітанці фей і відьминішабашіпізньогонімецькогосередньовіччя, тілесначуттєвістьантичності, щовтілилася в найгарнішій з жінок, які коли-небудь жили на землі, і дієва сила Нового часу, здатнапідкоритисобі природу.

     Відданий Богом на розтерзання Мефистофелю, Фауст лишечастково уподібнюєтьсябіблійномуІову, який пройшов через ланцюгважкихжиттєвихвипробувань і негараздів. Герой Гете, якщощось і втрачає в трагедії, то тільки самого себе – своїнайкращіпочуття (любов до Маргарити-Гретхен), своїщирінаміри (запобігти розливу води на родючих землях).

     ЙогозахоплюєжиттєваенергіяМефістофеля і власні мрії про прекрасне. Подібно до класичнихгероївромантизму, Фауст не здатнийсприйнятищастя в йогоземнійіпостасі. Захопившисьчаклунськимитанцями, вінвтрачає свою кохану і дочку. Щастя з Оленоюйомубільше до душі, але і тут героя чекаєрозчарування: легендарна героїня – всьоголишеміф, тіньминулихчасів. Вийшла зАїда, вона знову сходить в ньогослідом за померлимсином, залишаючи Фауста йогоепосі. При цьому герой Гете, при всіхсатанинськихспокусах, не втрачаєсвоїх «благих душевнихпомислів».

    Помиляючись і грішачи, вінне боїтьсявизнавати і намагатисявиправитисвоїпомилки, він не зупиняється в життєвомупошуку і тим самим приємнийВсевишньому, який заявив ще на початку трагедії: «Хтошукає,змушенийблукати». І рятується Фауст саме тому, щойогожиття «пройшло в прагненнях», що дозволили йомунаблизитися до істини, зміцнитися духовно, зрозуміти, що головне – цедія, щонесе добро і свободу людям.

    

Протягомвсієїтрагедії Фауст проходить через ряд метаморфоз.

Упершійчастиніпостає Фауст, великодосвідченийвчений і мудрецьепохиРеформації, якийоволодіввсіма науками свого часу, але глибокорозчарувався в книжковомузнанні. Вінхочеосягнути «всесвітувнутрішнійзв'язок». Але самецього не можедати абстрактна наука. Фауст тісно всвоїйробочійкімнаті, вінпристраснорветься до людей, до живоїприроди. Ми бачимойого на прогулянці, середпростолюду, і в спілкуванні з природою (сцена «Біляворіт»): на цихпрогулянках Ф. супроводжує Вагнер, йогопедантичний, обмеженийучень.

       Тема «Фауст і природа »- одна з ключових тем всьоготвору. Фауст. - людинасильних, титанічнихпоривань (не випадковойого образ так захоплював Гете в юності, коли вінпрацював над трагедіями «Прометей» і «Магомет»). Самебезмежнапристрасть Фауста до оволодіннятаємницямиприроди, до знання, до осягненнясвіту і людей змушує Фауста погодитися на договір з Мефістофелем.

     Головна риса Фауста - вічний неспокій, тому вінвисуваєособливаумова договору: рис виграєлишеу тому випадку, якщо Фауст побажає «зупинитимить». Але Фауст впевнений, щоцьогоніколи не буде. Відтепер Фауст належить пройти через ряд спокус і чуттєвихспокус. Спочатку - це груба пиятика в винарніАербаха. Потімчарівнийнапій, виготовлений на кухнівідьми, повертаєйомумолодість і юнийнестримний запал. Одне з найважливішихподійпершоїчастини - зустріч Фауста з Маргаритою. Любов до цієїюноїдівчиниперетворює і безмірнозбагачує Фауста, впершепіслябезпліднихсамотніхумствованій в ньомупробуджується проста людяність. ОднаксвітМаргаритидужевузький для Фауста, і в йогодушівиникаєтрагічнероздвоєння.                   

Пристрасть до Маргарити і підступиМефістофеляведуть Фауста до тяжких злочинів: вінвинен у загибеліматеріМаргарити і вбивствіїї брата Валентина. Післяцього Фауст змушенийзісвоїмсупутникомвтекти з міста; Мефістофельзалучаєйого в розгнузданий шабаш сатанинських сил («Вальпургієваніч»). Однак і в цейкритичний момент, коли Фауст, здавалося б, заплутався в тяжкихгріхах, його воля до добра виявляється сильнішим. Каяття у скоєному, безмірнеспівчуття до Маргарити в якійсь мірі очищають його душу, вінробитьвідчайдушну, хоча і безнадійнуспробувизволити Маргариту з в'язниці.

 

Друга частина «Фауста» помітно відрізняється відпершої; образ Фауста  знаходить тут принциповоновийсенс. Гете неодноразовопідкреслював, що Фауст не тільки є героємтвору в звичайномусенсі слова, його образ необхідний для розумінняєдностітрагедії. Все більшерозширюються - в порівнянні з першоючастиною - сферидіяльності Фауста: це і державнадіяльність, і філософськісуперечки, і занурення в світспоконвічнихеллінськихпереказів і міфів, грецькоїкраси і, нарешті, невтомнийтворчийпрацю, відвойовуватиновіземлібіля моря.

     Прагнення Гете охопитиудругійчастинівеличезнийпроміжокісторії - відантичності до першоїчверті XIX в. - Змушуєйогопостійновдаватися до алегорій. Працюючи над другоючастиною, Гете в жовтні 1826 р. повідомляв В. Гумбольдта, що вона охоплює «три тисячіроків, відпадінняТрої до взяттяМіссолунгі» (міста, де помер Байрон).

2. Переглянутипрезентацію

https://drive.google.com/file/d/1xbGLJGOXzV7npr4ql7z3wZqfMK_BwPyr/view?usp=sharing

 

 3. Виконайте інтерактивну вправу, скріншот про виконання надішліть на електронну пошту еllaartem2003@gmail.com

 

https://learningapps.org/view5449020


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора