Тема №4.Забезпечення безпеки під час керування трактором, зерно - і кукурузозбиральним комбайном у різних умовах. 15.12.22 Заняття №16. Заходи безпеки під час зустрічних роз'іздів на вузьких дорогах, поворотах, крутих підйомах та спусках.
Опрацювати та законспектувати в зошит, відповісти на контрольні запитання.
Особливості водіння транспортно-тракторних поїздів. Умови безпеки руху транспортно-тракторних поїздів відрізняються від руху одного трактора, оскільки збільшується загальна маса, наявні шарнірні з'єднання між трактором і причепом, перерозподіляється навантаження на осях трактора. Важливими елементами поїзда є зчіпний пристрій. Ненадійне замикання буксирних гаків, своєчасно не виявлені надмірне спрацювання чи поломки в з'єднувальних деталях можуть призвести до того, що причіп відірветься. Тракторист не повинен допускати ривків при рушанні з місця, переключенні передач та гальмуванні, що перевантажує причепні пристрої. При водінні транспортно-тракторного поїзда необхідне негайне і плавне включений зчеплення, коли трактор рухає з місця, і переключення передач, збільшення подачі палива в момент початку руху для подолання підвищеного опору рухові причепу; збільшення шляху, часу і швидкості розгону при переході з нижчих на вищі передачі з урахуванням маси поїзда.
Керування трактором на підйомі і спуску. Долати підйоми і спуски дозволяється при справних гальмівних системах в границях дозволеної крутизни схилу, що передбачено інструкцією даного трактора. Підніматися на гору і спускатися з гори дозволено тільки на понижених передачах. Перед початком руху на підйом трактор треба зупинити і оцінити умови руху; крутизну підйому, стан проїжджої частини дороги, наявність перешкод на шляху руху і можливість їх об'їзду, відстань до вищої точки підйому. Потім включають відповідну понижену передачу, встановлюють постійну частоту кручення колінчастого валу двигуна. Руки повинні знаходитись на органах керування в постійній готовності до корегування напрямку руху. Двигун повинен мати резерв потужності для подолання випадкових підвищених навантажень. При русі на підйом забороняється переключати передачу, робити круті повороти, переганяти спереду транспорт. Невеликий підйом рекомендується долати з ходу на передачах високого діапазону, перед цим розігнавши трактор. При наявності на тракторі збільшувача крутячого моменту його слід включати при русі на підйом. Спуск з гори проходить па тій передачі, що і на підйомі. Частоту кручення колінчастого валу двигуна встановлюють мінімальну. При включеній передачі і муфті зчеплення гальмування трактора робиться двигуном. Не допускається спуск з гори накатом (при відключеній муфті зчеплення чи на нейтральному положенні важеля переключення передач), так як відключення ведучих коліс від двигуна може призвести до різкого збільшення швидкості руху. При необхідності пригальмувати забігаючи гусеницю (при уводі в сторону) важіль керування механізмом повороту гусеничного трактора плавно відтягують на короткий час на себе і знову повертають в початкове положення. При спуску з гори збільшувач крутного моменту повинен бути обов'язково виключений. Зупинка трактора на підйомі і спуску завжди небезпечна. її можна робити в окремих випадках (при несправності і непередбачених перешкодах на шляху руху), прийнявши відповідні міри застереження. В такому випадку треба правильно зупинити трактор і загальмувати його. Для зупинки трактора на підйомі і спуску натискають на педаль муфти зчеплення і заблокування педалі гальм. При наявності причепа приводять в дію його гальма. Після зупинки трактора гальмівні педалі фіксують фіксатором заблокування гальм і виключають передачу. Під колеса підкладають гальмівні колодки (клинки) зі сторони спуску. Якщо передбачена довга стоянка треба заглушити двигун і включити одну з понижених передач. Для продовження руху на підйом чи спуск важіль коробки передач встановлюють в нейтральне положення, запускають двигун, вижимають гальмівні колодки, включають одну з понижених передач, збільшують подачу палива (при русі на підйом) і поступово відпускають педаль муфти зчеплення. Як тільки при зрушенні трактора з місця зменшиться частота кручення колінчастого валу двигуна, відпускають гальмівну педаль, виключають гальма причепа, відпускають педаль муфти зчеплення.
Проїзд залізничного переїзду, рову, моста. Вивчення прийомів проїзду залізничного переїзду відбувається на маршруті, що враховує його макет. Проїзд залізничного переїзду потребує особливої уваги. При наближенні до переїзду, перед яким встановлюється знак "залізничний переїзд без шлакбаума", необхідно не доїзжаючи 10м до ближньої колії зупинити трактор, вийти з кабіни і впевнитись в відсутності наближаючогося поїзду. Переїзжати залізничний переїзд слід на одній із понижених передач при постійній частоті кручення колінчатого валу двигуна. Забороняється виконувати маневрування біля переїзду, зупинятися на ньому, переключати передачі, повертати, обганяти інший рухаючись транспорт. Необхідно пам'ятати, що зупинившись на переїзді, транспорт не тільки сам знаходиться під загрозою, але може призвести до аварій поїзда. Водій повинен знати способи усунення зупинившогося на переїзді транспорту: запустити двигун і з'їхати з переїзду своїм ходом; якщо двигун не запускається, ввести в зачепленняз маховиком двигуна шестерню автомата виключення, виключити декомпресійний механізм (якщо він є), запустити пусковий двигун, включити першу передачу і з'їхати з залізничного переїзду за допомогою пускового двигуна. Якаю не працює і пусковий двигун, включити декомпресійний механізм, включити першу і рукояткою прокручувати колінчастий вал двигуна; користуватися іншим транспортом; прийняти міри для попередження приближаючого поїзда про небезпеку. Рів, струмок і інші аналогічні перешкоди слід переїзжати на низьких передачах при малій частоті кручення колінчастого валу двигуна і під прямим кутом для проходження. Потрібну передачу включають передчасно. Проїзд виконують після того, яквпевнившись в можливості переїзду. Зпускаючись в рів, зменшують подачу палива і дають можливість трактору скотитися вниз по наклони їй стороні рову. В момент підходу передніх коліс до самої низької точки рову збільшують подачу палива і в 37 подальшому по мірі підйому повільно натискують на педаль керування подачею палива. Коли центр ваги трактора перейде на протилежну сторону рову, швидко відпускають педаль подачі палива, щоб не відбулося удару передніх коліс об землю в момент опускання передньої ' частини трактора. При буксуванні ведучих коліс трактора включають механізм блокування диференціала. Включати механізм блокування можна тільки при зупиненому тракторі, якщо і після включення блокування диференціалу трактор продовжує буксувати, слід включити передачу заднього ходу і виїхати назад, а потім зробити нову спробу проїзду перешкоди. Необхідно пам'ятати, що механізм блокування диференціалу можна включати тільки з ціллю подолання тяжкопрохідних ділянок шляху. Неможна здійснювати поворот трактора з включеним механізмом блокування. Перед виїздом на міст треба перевірити його вантажопідйомність і справність. Швидкість руху по мосту не повинна перевищувати 5 км/г. Зупинка і стоянка на мосту заборонені. Особливо важливо своєчасно і плавно загальмувати транспортно-тракторний поїзд. Тракторні причепи обладнані гальмами, якими керують з місця тракториста, але воли мають окремий від трактора привод. При гальмуванні трактора без гальмування причепа чи при різкому гальмуванні всього поїзда і боковому сковзанні причепа або русі поїзда заднім ходом відбувається «складання» поїзда. Це може призвести до зіткнення з іншими транспортними засобами, перевертання причепа або всього поїзда і поломки зчепних пристроїв. Для запобігання такому треба гальмувати плавно, забезпечивши випередження гальмування причепа перед гальмуванням трактора. Якщо «складання», не вдалося уникнути^гальмування слід припинити і збільшити швидкість руху, дотримуючись безпеки.