A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Тема №4.Забезпечення безпеки під час керування трактором, зерно - і кукурузозбиральним комбайном у різних умовах. 15.12.22 Заняття №16. Заходи безпеки під час зустрічних роз'іздів на вузьких дорогах, поворотах, крутих підйомах та спусках.

Дата: 05.11.2022 13:53
Кількість переглядів: 62

Опрацювати та законспектувати в зошит, відповісти на контрольні запитання.

Поля Трактор Зеленый Трава John Deere 6150r, 4WD

Особливості водіння транспортно-тракторних поїздів. Умови безпеки руху транспортно-тракторних поїздів відріз­няються від руху одного трактора, оскільки збільшується загальна маса, наявні шарнірні з'єднання між трактором і причепом, перерозподіляється навантаження на осях трак­тора. Важливими елементами поїзда є зчіпний пристрій. Ненадійне замикання буксирних гаків, своєчасно не виявле­ні надмірне спрацювання чи поломки в з'єднувальних дета­лях можуть призвести до того, що причіп відірветься. Трак­торист не повинен допускати ривків при рушанні з місця, переключенні передач та гальмуванні, що перевантажує причепні пристрої. При водінні транспортно-тракторного по­їзда необхідне негайне і плавне включений зчеплення, коли трактор рухає з місця, і переключення передач, збіль­шення подачі палива в момент початку руху для подолання підвищеного опору рухові причепу; збільшення шляху, часу і швидкості розгону при переході з нижчих на вищі передачі з урахуванням маси поїзда.   

Керування трактором на підйомі і спуску. Долати підйоми і спуски дозволяється при справних гальмівних системах в границях дозволеної крутизни схилу, що передбачено інструкцією даного трактора. Підніматися на гору і спускатися з гори дозволено тільки на понижених передачах.  Перед початком руху на підйом трактор треба зупинити і оцінити умови руху; крутизну підйому, стан проїжджої частини дороги, наявність перешкод на шляху руху і можливість їх об'їзду, відстань до вищої точки підйому. Потім включають відповідну понижену передачу, встановлюють постійну частоту кручення колінчастого валу двигуна. Руки повинні знаходитись на органах керування в постійній готовності до корегування напрямку руху. Двигун повинен мати резерв потужності для подолання випадкових підвищених навантажень. При русі на підйом забороняється переключати передачу, робити круті повороти, переганяти спереду транспорт. Невеликий підйом рекомендується долати з ходу на передачах високого діапазону, перед цим розігнавши трактор. При наявності на тракторі збільшувача крутячого моменту його слід включати при русі на підйом. Спуск з гори проходить па тій передачі, що і на підйомі. Частоту кручення колінчастого валу двигуна встановлюють мінімальну. При включеній передачі і муфті зчеплення гальмування трактора робиться двигуном. Не допускається спуск з гори накатом (при відключеній муфті зчеплення чи на нейтральному положенні важеля переключення передач), так як відключення ведучих коліс від двигуна може призвести до різкого збільшення швидкості руху. При необхідності пригальмувати забігаючи гусеницю (при уводі в сторону) важіль керування механізмом повороту гусеничного трактора плавно відтягують на короткий час на себе і знову повертають в початкове положення. При спуску з гори збільшувач крутного моменту повинен бути обов'язково виключений. Зупинка трактора на підйомі і спуску завжди небезпечна. її можна робити в окремих випадках (при несправності і непередбачених перешкодах на шляху руху), прийнявши відповідні міри застереження. В такому випадку треба правильно зупинити трактор і загальмувати його. Для зупинки трактора на підйомі і спуску натискають на педаль муфти зчеплення і заблокування педалі гальм. При наявності причепа приводять в дію його гальма. Після зупинки трактора гальмівні педалі фіксують фіксатором заблокування гальм і виключають передачу. Під колеса підкладають гальмівні колодки (клинки) зі сторони спуску. Якщо передбачена довга стоянка треба заглушити двигун і включити одну з понижених передач. Для продовження руху на підйом чи спуск важіль коробки передач встановлюють в нейтральне положення, запускають двигун, вижимають  гальмівні колодки, включають одну з понижених передач, збільшують подачу палива (при русі на підйом) і поступово відпускають педаль муфти зчеплення. Як тільки при зрушенні трактора з місця зменшиться частота кручення колінчастого валу двигуна, відпускають гальмівну педаль, виключають гальма причепа, відпускають педаль муфти зчеплення.                                                                                

   Проїзд залізничного переїзду, рову, моста. Вивчення прийомів проїзду залізничного переїзду відбувається на маршруті, що враховує його макет. Проїзд залізничного переїзду потребує особливої уваги. При наближенні до переїзду, перед яким встановлюється знак "залізничний переїзд без шлакбаума", необхідно не доїзжаючи 10м до ближньої колії зупинити трактор, вийти з кабіни і впевнитись в відсутності наближаючогося поїзду. Переїзжати залізничний переїзд слід на одній із понижених передач при постійній частоті кручення колінчатого валу двигуна.    Забороняється виконувати маневрування біля переїзду, зупинятися на ньому, переключати передачі, повертати, обганяти інший рухаючись транспорт. Необхідно пам'ятати, що зупинившись на переїзді, транспорт не тільки сам знаходиться під загрозою, але може призвести до аварій поїзда. Водій повинен знати способи усунення зупинившогося на переїзді транспорту: запустити двигун і з'їхати з переїзду своїм ходом; якщо двигун не запускається, ввести в зачепленняз маховиком двигуна шестерню автомата виключення, виключити декомпресійний механізм (якщо він є), запустити пусковий двигун, включити першу передачу і з'їхати з залізничного переїзду за допомогою пускового двигуна. Якаю не працює і пусковий двигун, включити декомпресійний механізм, включити першу і рукояткою прокручувати колінчастий вал двигуна; користуватися іншим транспортом; прийняти міри для попередження приближаючого поїзда про небезпеку. Рів, струмок і інші аналогічні перешкоди слід переїзжати на низьких передачах при малій частоті кручення колінчастого валу двигуна і під прямим кутом для проходження. Потрібну передачу включають передчасно. Проїзд виконують після того, яквпевнившись в можливості переїзду. Зпускаючись в рів, зменшують подачу палива і дають можливість трактору скотитися вниз по наклони їй стороні рову. В момент підходу передніх коліс до самої низької точки рову збільшують подачу палива і в 37 подальшому по мірі підйому повільно натискують на педаль керування подачею палива. Коли центр ваги трактора перейде на протилежну сторону рову, швидко відпускають педаль подачі палива, щоб не відбулося удару передніх коліс об землю в момент опускання передньої ' частини трактора. При буксуванні ведучих коліс трактора включають механізм блокування диференціала. Включати механізм блокування можна тільки при зупиненому тракторі, якщо і після включення блокування диференціалу трактор продовжує буксувати, слід включити передачу заднього ходу і виїхати назад, а потім зробити нову спробу проїзду перешкоди. Необхідно пам'ятати, що механізм блокування диференціалу можна включати тільки з ціллю подолання тяжкопрохідних ділянок шляху. Неможна здійснювати поворот трактора з включеним механізмом блокування. Перед виїздом на міст треба перевірити його вантажопідйомність і справність. Швидкість руху по мосту не повинна перевищувати 5 км/г. Зупинка і стоянка на мосту заборонені.                    Особливо важливо своєчасно і плавно загальмувати транспортно-тракторний поїзд. Тракторні причепи обладнані гальмами, якими керують з місця тракториста, але во­ли мають окремий від трактора привод. При гальмуванні трактора без гальмування причепа чи при різкому гальму­ванні всього поїзда і боковому сковзанні причепа або русі поїзда заднім ходом відбувається «складання» поїзда. Це може призвести до зіткнення з іншими транспортними за­собами, перевертання причепа або всього поїзда і поломки зчепних пристроїв. Для запобігання такому треба гальму­вати плавно, забезпечивши випередження гальмування причепа перед гальмуванням трактора. Якщо «складання», не вдалося уникнути^гальмування слід припинити і збіль­шити швидкість руху, дотримуючись безпеки.

На поворотах трактористу треба бути особливо уважним, оскільки смуга повороту збільшується за рахунок невідпо­відності траєкторії руху трактора і причепа.
Причиною порушення безпеки руху транспортно-тракторних поїздів часто стає «виляння» причепа. Воно може бути викликане спрацюванням шарнірів причіпного пристрою, різним тиском повітря в шинах правих і лівих коліс, дефор­мацією дисків та конструктивною недосконалістю дишля причепів, а також неправильним регулюванням підшипни­ків маточин коліс та недостатнім натягом розтяжок начіпного механізму на тракторах. «Виляння» можна значно зменшити або повністю усунути, якщо регулярно стежити за станом шарнірів начіпного механізму і своєчасно їх регу­лювати, при встановленні гідрофікованого гака або з'єдну­вальних механізмів забезпечувати натяг ланцюгів начіпно­го механізму, підтримувати однаковий тиск у шинах правих і лівих коліс, обладнати дишель додатковими розкосами, які можна виготовити в майстерні господарства.
Запорукою безпечного виконання робіт транспортно-тракторним поїздом є правильне агрегатування причепів і напівпричепів.
Рух трактора можна починати після подачі попереджу­вального звукового сигналу і переконавшись у відсутності людей на шляху та зайвих предметів. До начіпної машини слід під'їжджати заднім ходом на малій швидкості, трима­ючи ногу (руку) на педалі (важелі) зчеплення. Дивитися треба на шлях руху (назад) і бути готовим до негайної зу­пинки трактора.Навішувати машину дозволяється після повної зупинки трактора. З'єднання трактора і машини по­винно бути виконано так, щоб під час руху агрегату не від­булося довільного відчеплення. Необхідно перевірити стан причіпного пристрою, встановлення кріпильних чи фіксую­чих деталей (чеки> шайби, шплінти).
Тракторист повинен пам'ятати про небезпечні зони трак­торного поїзду Перша знаходиться попереду трактора, що рухається. Вона добре оглядається. Друга — перед передніми (4X2) чи задніми ведучими (4Х Х4) колесами тракторами. Третя зона виникає під час руху трактора заднім ходом і розміщена позаду трактора, її мож­на бачити частково. Четверта і п'ята небезпечні зони відпо­відно попереду і позаду начепленої машини чи причепа ог­лядаються частково. Шоста зона утворюється по всій дов­жині агрегату (поїзда) при перевертанні. Аналіз нещасних випадків, що закінчувались смертю потерпілого, показує, що найбільше (24,5 %) гине людей, які перебували позаду трактора під час його руху заднім ходом. Багато нещасних випадків (20,8 %) відбувається при перевертанні агрегату чи трактора на бік. У другій зоні безпеки сталось 18,9 % нещасних випадків (в основному при запуску двигуна трактора). В першій зоні травматизм становив 16,9 %.
Розвороти слід робити плавно, уникаючи різких поштовхів і великих кренів трактора.
Зимовий період найбільш складний для механізаторів, які виконують транспортно-тракторні роботи, частою зміною дорожньо-транспортних умов, що істотно впливають на безпеку руху тракторів.
До початку руху тракторного поїзда по засніженому полю перевіряють товщину снігу, переконуються у відсутності під снігом глибоких ям, пеньків, повалених дерев. Якщо трактор з причепом (напівпричепом) застряне в заметі, треба спробувати  вивести один трактор, а потім вжити заходів для буксирування причепа. Рухаючись по глибокому снігу, не можна переключати передачі, оскільки колеса трактора пробуксовують і зариваються у сніг.
Водіння тракторних поїздів взимку ставить підвищені вимоги до експлуатації машин, їх технічного стану.
Особливо небезпечне забивання льодом системи живлення, що призводить до різкого погіршення роботи двигуна, перебоїв, припинення подачі палива і вимушених зупинок у небезпечних чи віддалених від населених пунктів місцях. Паливні баки рекомендується заправляти паливом на ніч, оскільки в порожньому баці, на внутрішніх поверхнях паливо проводів утворюється іній.
Перед рушанням шини, що примерзли до опорної поверхні, треба відтаяти (не можна застосовувати відкритий вогонь) гарячою водою чи вирубати ломом, лопатою, киркою тощо.
В сильний мороз рекомендується вмикати систему опалення кабіни, стежити, щоб у кабіну не проникало повітря, яке містить чадний газ. Не допускається намерзання льоду на педалях гальм і зчеплення.
Не рекомендується виключати двигун при роботі у холодну пору року без потреби.
У рейси тривалістю понад добу не можна відправляти одного водія; треба посилати або дві людини на одному тракторі або дві машини.
Великий досвід потрібен для водіння тракторних поїздів в ожеледицю, коли, крім буксування, може бути бічне ковзання коліс. Раптове їх гальмування викликає занос, тому вести машину треба обережно, не збільшуючи різко гальмування, спуск і підйом має бути лише на першій передачі. При заносі, трактора з причепом (напівпричепом) не можна гальмувати, оскільки це сприятиме його заносу. Необхідно після зниження швидкості руху зменшенням подачі палива напрямі колеса плавно розвернути в бік заносу.
В ожеледицю слід дотримуватися безпечної дистанції між транспортними засобами.
Небезпечно гальмувати трактор, якщо одне колесо рухається по льоду, друге-по снігу. Це призводить, як правило, до різкого заносу і перевертання трактора. При з’їзді на обочину дороги замість дорожнього покриття під колесами може опинитись пухкий сніг, а це також загрожує перевертанню трактора.
По засніженій ріллі або глибокому снігу тракторний поїзд слід вести на зниженій передачі, не допускаючи крутих поворотів, переключень передач, зупинок. При буксуванні слід зупинитися, очистити колеса і подати трактор назад, щоб знову на нижній передачі рухатися вперед.
Не великі засніжені ділянки долають з розгону, щоб колеса не буксували.
Для виїзду з глибокої колії не можна робити повного розвороту коліс.
Робота в ночі, в гористій місцевості категорично забороняється.

« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора