A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Тема 4.Особливості будови двигунів вантажних автомобілів та їх технічното обслуговування (ТО). 25.01.2023. Заняття №8. Несправності кривошипно-шатунного механізму їх ознаки, причини, наслідки та роботи що виконують під час ТО.

Дата: 17.01.2023 12:18
Кількість переглядів: 53

1.Опрацювати заняття та законспектувати в зошит.

                         

Ознаки несправності кривошипно-шатунного механізму.                                                                                               

 • сторонні стуки та шуми;                                                                                                                                                           

• зниження потужності двигуна;                                                                                                                                                 

• підвищена витрата оливи;                                                                                                                                                       

• перевитрата палива;                                                                                                                                                                 

• поява диму у відпрацьованих газах тощо.                                                                                                                   

Стуки та шуми у двигуні виникають унаслідок:                                                                                                             

- підвищеного спрацьовування основних деталей;                                                                                                     

- збільшення зазорів між спряженими деталями.                                                                                                           

Через спрацьовування поршня й циліндра, а також збільшення зазору між ними виникає дзвінкий металічний стук, який добре прослуховується під час роботи холодного двигуна. Різкий металічний стук на всіх режимах роботи двигуна свідчить про збільшення зазору між поршневим пальцем та втулкою головки шатуна. Посилення стуку в разі різкого збільшення частоти обертання колінчастого вала свідчить про спрацьовування вкладишів корінних або шатунних підшипників (якщо спрацювалися вкладиші корінних підшипників, тон стуку глухіший). Різкий стук у двигуні, що не припиняється й супроводжується зниженням тиску оливи, свідчить про виплавлення підшипників. Шуми й стуки прослуховують за допомогою стетоскопа. Зниження потужності двигуна спричинюється зменшенням компресії (тиску робочої суміші наприкінці такту стискання в циліндрі) внаслідок:                                                                       

- порушення ущільнення прокладкою головки циліндрів у разі слабкого або нерівномірного затягування гайок кріплення або пошкодження прокладки;                                                                                                                   

- пригоряння кілець у канавках поршня через відкладення смолистих речовин і нагар;                                   

 - спрацьовування, поломки або втрати пружності кілець;                                                                                 

- спрацьовування стінок циліндрів. Компресію в циліндрах двигуна перевіряють від руки за допомогою компресометра. 

Підвищена витрата оливи, перевитрата палива та димний випуск відпрацьованих газів сірого кольору (при нормальному рівні оливи в картері) з'являються внаслідок:                                                                                     

- залягання поршневих кілець;                                                                                                                                       

- їхнього спрацьовування.                                                                                                                                               

Залягання кільця можна усунути без розбирання двигуна, для чого в кожний циліндр гарячого двигуна треба залити на ніч крізь отвір для свічки запалювання по 20 г суміші денатурованого спирту та гасу в однакових пропорціях. Уранці двигун слід пустити, дати попрацювати 10... 15 хв, зупинити й замінити оливу. Відкладання нагару на днищах поршнів та камери згоряння знижує теплопровідність, що спричинює перегрівання двигуна, зниження його потужності й підвищення витрати палива.

Для видаляння нагару треба:                                                                                                                                                     

• злити рідину із системи охолодження;                                                                                                                                   

• зняти прилади, закріплені на головці циліндрів;                                                                                                                   

• викрутивши гайки, обережно відокремити головку циліндра, не пошкодивши прокладку;                                               

• якщо прокладка приклеїлася до блока або головки циліндрів, зняти її тупим ножем або широкою тонкою металевою штабкою.                                                                                                                                                                               

Перш ніж знімати головки циліндрів У-подібних двигунів, треба зняти також усі прилади з випускного трубопроводу, сам трубопровід, а вже потім головки.                                                                                                                                     

Нагар видаляють дерев'яними скребками або скребками з м'якого металу (щоб не пошкодити днища поршнів або стінки камери згоряння), накривши чистою ганчіркою сусідні циліндри. Нагар знімається легше, якщо його заздалегідь розм'якшити, поклавши на нього ганчірку, змочену гасом.                                                                     

Установлюючи прокладку головки циліндрів, її треба натерти порошкоподібним графітом. Тріщини в стінках порожнини охолодження блока та головки циліндрів можуть виникнути в разі:                                                                 

 - замерзання охолодної рідини;                                                                                                                                                 

- заповнення сорочки охолодження гарячого двигуна холодною рідиною.

Технічне обслуговування КШМ.

ЩТО. Очистити двигун від бруду та перевірити його стан. Двигун очищають від бруду скребками, миють пензлем, змоченим у розчині соди або прального порошку, а потім витирають насухо. Стан двигуна перевіряють зовнішнім оглядом і прослуховуванням його роботи на різних режимах.

ТО-1. Перевірити кріплення опор двигуна, а також герметичність з'єднання головки циліндрів, піддона картера, сальника колінчастого вала. Про нещільність прилягання головки можна судити за підмоклими місцями на стінках блока циліндрів. Нещільності прилягання піддона картера й сальника колінчастого вала виявляють за патьоками оливи. Перевіряючи кріплення опор двигуна, гайки треба розшплінтувати, підтягнути до упору й знову зашгшінтувати.

ТО-2. Підтягнути гайки кріплення головки циліндрів (на холодному двигуні за допомогою динамометричного або звичайного ключа з комплекту інструменту водія). Зусилля під час затягування має становити 73...78 Н. Підтягувати різьбові з'єднання слід рівномірно, без ривків, у точно визначеному порядку для кожного типу двигуна, Затягувати гайки кріплення головки блока треба від центра, поступово переміщуючись до країв. На V-подібних двигунах, перш ніж підтягувати кріплення головок циліндрів, слід злити воду із системи охолодження й послабити гайки кріплення впускного трубопроводу. Після підтягування гайок головки циліндрів треба знову затягнути гайки впускного трубопроводу й відрегулювати зазори між клапанами та коромислами.

Кріплення піддона картера виконують на оглядовій канаві. При цьому автомобіль треба загальмувати стоянковим гальмом, увімкнути найнижчу передачу, вимкнути запалювання, а під колеса підкласти колодки. Перевірити зазор між стержнем клапана та носком коромисла і, якщо треба, відрегулювати його.

Для підтягування гайок кріплення слід користуватися справними інструментами й добирати ключі точно за розмірами гайок. Не дозволяється працювати гайковими ключами з непаралельними, спрацьованими губками. Забороняється відкручувати й закручувати гайки ключами завеликих розмірів з підкладанням металевих пластинок між гранями гайки та ключа, подовжувати рукоятки ключа, приєднуючи інший ключ або трубу.


 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора