A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Тема 4.Особливості будови двигунів вантажних автомобілів та їх технічното обслуговування (ТО). 01.02.2023. Заняття №11. Компресія та її вимірювання. Підтяжка голоки блоку циліндрів. Тепловий зазор, його величина та регулювання.

Дата: 17.01.2023 12:18
Кількість переглядів: 66

1.Опрацювати заняття та законспектувати в зошит.

Компресію в циліндрах двигуна перевіряють від руки за допомогою компресометра.                                                       

Для перевірки компресії від руки треба:                                                                                                                                                                                         

• викрутити свічки запалювання, за винятком свічки циліндра, що перевіряється;                                                             

• обертаючи колінчастий вал пусковою рукояткою, за опором прокручуванню визначити компресію;                               

• так само перевірити компресію в решті циліндрів.                                                                                                         

Щоб перевірити компресію за допомогою компресометра, слід:

• прогріти двигун;                                                                                                                                                                       

• викрутити свічки;                                                                                                                                                                     

 

• повністю відкрити дросельну й повітряну заслінки;                                                                                                             

• встановити гумовий наконечник компресометра в отвір свічки;                                                                                         

• провернути колінчастий вал на 8... 10 обертів, стежачи за показами компресометра; після прокручування колінчастого вала у справному циліндрі компресія має становити 0,70...0,78 МПа;                                                           

• так само послідовно перевірити компресію в кожному циліндрі.                                                                                   

Про технічний стан циліндропоршневої групи та клапанів можна судити за відносним витіканням повітря (контролюється спеціальним манометром), яке за допомогою приладу К-69 подається під тиском у кожний циліндр двигуна крізь отвори для свічок запалювання.

Регулювання клапанів.

           Регулировка клапанов на разных моделях двигателей

 
Велике значення  має правильно виконане регулювання зазорів клапанів, при її порушенні з мотором виникають різні проблеми.
Щоб правильно встановити теплові зазори, необхідно знати порядок регулювання, величину зазору між клапаном і штовхачем (регулювальним гвинтом або шайбою). 

Порядок регулювання теплових зазорів клапанів.

Практично всі ДВЗ сучасних автомобілів мають праве обертання колінчастого валу – коленвал обертається за годинниковою стрілкою. Від к/вала приводиться в рух розподільний вал, обертання передається на распредвал через ремінь або ланцюг. Распредвалів в двигуні може бути кілька, скільки їх в моторі, залежить від особливостей конструкції силового агрегату.

На кожному розподільному валу (РВ) обов'язково є кулачки, за рахунок них забезпечується відкриття і закриття клапанів, наповнення циліндрів ДВЗ паливоповітряної (ТБ) сумішшю. Щоб в циліндрах створювалася компресія, клапана в голівці блоку повинні в момент закриття герметично прилягати до своїх сідел.

Між клапаном і кулачком РВ обов'язково має бути тепловий зазор, він вимірюється, коли клапан повністю закритий, а кулачок р/вала не натискає на клапан. Для нормальної роботи циліндрів клапани повинні бути відрегульовані відповідно з рекомендаціями виробника мотора, і у кожної моделі ДВЗ є певний порядок регулювання теплових зазорів клапанів (ПРТЗК).

ПРТЗК залежить:

  • від кількості циліндрів в двигуні;
  • порядку роботи циліндрів;
  • конкретної моделі двигуна.

 

Клапана на движках можна відрегулювати по-різному:

  • по кожному циліндрі, коли поршень в ньому знаходиться в ВМТ (верхній мертвій точці);
  • за два оберти колінчастого (в положеннях ВМТ двох циліндрів, наприклад, для 4-циліндрового двигуна – першого і четвертого).

                             Регулировка зазоров клапанов

Величина теплового зазору.

Зазор в клапанах ДВС також виставляється різний, і він теж залежить він конкретної моделі силового агрегату. Величина теплового зазору (ТЗ) розробниками розраховується, виходячи з теплового розширення металу, вживаного в моторі, а матеріал для виготовлення виробниками використовується різний. Ще потрібно відразу відзначити, що не завжди заводом рекомендовані ТЗ строго виконуються ремонтниками, так як на практиці з'ясовується, що інші величини зазорів на практиці більш підходять для тієї або іншої моделі движка, з ними мотор працює в оптимальному режимі.

ТЗ повинні бути оптимальними, не більше і не менше покладеного. Якщо зазор занадто маленький:

       -   клапана негерметично прилягають за сідел, зменшується компресія в циліндрах, втрачається потужність ДВЗ;

  • з часом з-за нещільного прилягання до сідел прогорають клапана (зазвичай випускні);
  • мотор нерівно працює на холостих обертах.

Якщо зазор занадто великий:

  • у движку виникає неприємний клацали стукіт (схожий на звук стрекочущей швейної машинки);
  • швидко виробляються деталі зношуються кулачки РВ, штовхачі, регулювальні шайби, торці клапанів;
  • двигун не розвиває необхідної потужності, так як при недостатній відкриття клапанів не відбувається необхідного наповнення циліндрів ТБ сумішшю.

У середньому ТЗ клапанів знаходяться в межах 0,15-0,45 мм, причому, для випуску зазори завжди встановлюються більше – при малих ТЗ випускні клапана схильні до прогорання.

Регулювання клапанів (РК) зазвичай проводиться на холодну, але на деяких моделях автозаводи-виробники рекомендують виконувати регулювальні роботи на прогрітому ДВС.

Для регулювання зазору між стержнем клапана та носком коромисла треба:

• зняти клапанну кришку;

• встановити поршень наприкінці такту стискання (щоб клапани були закриті);

• перевірити зазор і в разі потреби відрегулювати його, для чого ми крутити контргайку регулювального гвинта на коромислі й, обертаючи регулювальний гвинт, установити потрібний зазор;

• затягнути контргайку й знову перевірити зазор.

Інструмент і пристосування для регулювання клапанів.

Традиційно РК виробляють з допомогою щупів, які продаються в автомагазинах і магазинах, що торгують спецінструментом. В стандартному наборі є щупи від 0,05 до 1,00 мм, щупи зазвичай йдуть із збільшенням товщини через 0,05-0,1 мм. Також для деяких моделей виробляються спеціальні щупи, вони продаються по одному.                                             Инструмент и приспособления для регулировки клапанов

Клапана відрегулювати можна за допомогою стрілочного індикатора, така РК виходить більш точною, так як щупом важко «зловити» вироблення на торці клапана або рокера, індикатором зазор «вловлюється» точно. В автомагазинах продаються спеціальні набори з індикаторами для певних моделей ДВС, але пристосування також виготовляють і саморобні.

Підтягнути гайки кріплення головки циліндрів (на холодному двигуні за допомогою динамометричного або звичайного ключа з комплекту інструменту водія). Зусилля під час затягування має становити 73...78 Н. Підтягувати різьбові з'єднання слід рівномірно, без ривків, у точно визначеному порядку для кожного типу двигуна. Затягувати гайки кріплення головки блока треба від центра, поступово переміщуючись до країв. На У-подібних двигунах, перш ніж підтягувати кріплення головок циліндрів, слід злити воду із системи охолодження й послабити гайки кріплення впускного трубопроводу. Після підтягування гайок головки циліндрів треба знову затягнути гайки впускного трубопроводу й відрегулювати зазори між клапанами та коромислами.

2.Переглянути відео.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора