A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Тема №2. Професійна етика. Заняття №9.Етика водія та його взаємовідносини з іншими водіями транспортних засобів, з працівниками ДАІ, лікувальних установ.

Дата: 21.01.2023 11:57
Кількість переглядів: 474

1.Опрацювати заняття та законспектувати в зошит, виконати тестові завдання.

                                 Сотрудники украинской полиции в Киеве. Архивное фото

Серед багатьох питань автомобілізації важливе місце займає моральний клімат на дорозі, взаємовідносини людей, що приймають участь в дорожньому русі: водіїв, пішоходів, працівників Державтоінспекції. Це природно, бо від їх передбачливості, уважності і поступливості - все те, що можна виразити однім словом взаємоповага, багато в чому залежить безпека на дорогах.

Етика поведінки водія означає сукупність моральних правил у ставленні до інших учасників руху. За цими правилами недопустимі і грубість, оббризкування після дощу, умисні наїзди на тварин. Окремі водії тяли собі за правило вклинюватися між автомобілями, примушуючи інших водіїв гальмувати, інші всіляко перешкоджають обгону керованого автомобіля, збільшуючи швидкість. Такі дії створюють нервове напруження всіх учасників руху.

Досить поширеними є конфлікти між водіями транспортних засобів різних категорій. Ставлення до водіїв інших транспортних засобів багато в чому характеризує особу за кермом. Майстер своєї справи відпрацьовує уважний, ввічливий стиль їзди. Таких водіїв об'єднує спільність інтересів, високий рівень кваліфікації, однаковий рівень відповідальності, інколи робота на одному підприємстві. Так, наприклад, не часті конфлікти між водіями міжміських автобусів, між таксистами, між водіями міських автобусів. Водії, які не мають такої близькості, часто вступають в конфлікти, то наносять серйозні збитки моральному клімату дороги і відображається на безпеці руху.

Недопустимі на дорозі також прояви помсти. Окремі водії намагаються покарати образника: обганяють його автомобіль, знижують швидкість руху, а потім різко натискають на гальмову педаль. Такі дії часто призводять до дорожньо-транспортної пригоди.

Інший конфлікт: водій-пішохід. Кожному водію щоденно доводити бувати в ролі пішохода, але, сідаючи за кермо, він часто перестає розуміти пішоходів. Наслідки таких конфліктів не завжди позитивні. Кожна друга дорожньо-транспортна пригода в місті - це наїзд на пішохода, а смерте випадки тут бувають в три рази частіше, ніж при зіткненнях транспортні засобів.

Природно, що конфлікт трапляється частіше всього там, де перехрещуються шляхи автомобіля і пішохода - на пішохідних переходи якщо перехід позначений знаками і розміткою, а також обладиш світлофором, кожний із конфліктуючих потоків користується дорогою и відведений йому час. Але і тут знаходяться способи звести рахунків показати, хто на дорозі хазяїн. Тільки загориться жовтий сигнал світлофора, ревучий залізний потік буквально здуває з дороги останніх пішоходів. Якщо ж пішохідний перехід не обладнаний засобами регулювання, то задачі пішохода тут ускладнюється. Інколи йому приходиться довго чекати роль в транспортному потоці, щоб перейти дорогу.

В цій ситуації можливі два варіанти. На пішохідних переходах, де часто чергують робітники Державтоінспекції, є хороша традиція зупиняти пропускати пішоходів. Інколи водії це роблять при відсутності працівників Державтоінспекції.

Поважність в даному випадку полягає не в тому, щоб зупинятися перед кожним пішохідним переходом, ледь помітивши, що хтось задумав перейти дорогу. Водій і пішоходи повинні бути взаємно ввічливими.

Інші категорії водіїв, що потребують до себе турботи і уваги, - водії учбових автомобілів. Однак, відношення багатьох водіїв до своїх молодший братів учнів зневажливе. І це сприяє підвищенню нервозності ні дорожньому русі.

В деякій мірі прикрість водіїв можна розуміти: учбовий автомобіль створює деяку перешкоду на дорозі, але вона не настільки велика, щоб через це нервувати і псувати настрій собі і оточуючим.

Початкове навчання майбутніх водіїв проходить на закритих майданчиках. Перші вправи відпрацьовуються на тихих не завантаження вулицях. І на інтенсивні магістралі учень з майстром виїжджає лише тоді, коли в учня нагромаджуються необхідні навички. І при перших виїздах учнів дуже потрібна підтримка з боку більш досвідчених колег, передбачуваність, тактовність, звичайна людська ввічливість.

Інше джерело конфліктних ситуацій на дорозі - зустріч водія автоінспектором. Взаємовідносини між ними повинні бути етичними. Деяк водії вважають Правила дорожнього руху законом тільки в присутності автоінспектора, а при інших обставинах, постійно порушують їх. створюють небезпечні ситуації на дорозі. При зустрічі з автоінспектором такі воді заперечують факт порушення або обвинувачують інших, або клянуться, що не перше і останнє порушення. Але рідко у кого вистачає сміливості визнати свою провину. Такі водії заслуговують осуду і покарання. Попередження або покарання водія повинно здійснюватись у стриманій формі, в межах правил етичного спілкування. Такою ж має бути і реакція водія. Важливе етичне значення має реагування водія на звертання за допомогою. За старим не писаним правилом, водій повинен надати допомогу тим, хто її потребує. Обов`язково треба подати першу медичну допомогу потерпілим у ДТП, викликати машину швидкої медичної допомоги, відправити потерпілих на попутному або відвести на своєму транспортному засобі у найближчий лікувальний заклад.

Але буває і так, коли не правий автоінспектор. Деякі з них. Не дивлячись, на постійну кропітку роботу з ними керівних працівників Державтоінспекції, до сих пір вважають головною метою своєї роботи не ні упередження дорожньо-транспортних пригод, а виявлення і покарання порушників. Адже порушення порушенню різниця. Буває, людина навмисно порушує Правила, а буває, що просто не роздивившись в темряві не освітлений знак, або порушує Правила втративши орієнтир в незнайомому місці. Тут необхідно допомогти водію завчасно втрутитись і попередити порушення Правил. Але робиться це не завжди.

Справжній водій не залишається осторонь, якщо просить допомоги його колега у разі несправності автомобіля. Він може допомогти технічно, передати потрібну інформацію або підвезти до найближчого населеного пункту.

Дорога для всіх одна. Про це повинен пам'ятати кожний, хто виходить або виїжджає: і професіонал, що керує автопоїздом, і автолюбитель на легковику, і мотоцикліст, і пішохід. Затримайтесь рівно на одну хвилину перед виїздом і подумайте про те, що в дорозі вам зустрінуться не тільки автомобілі різних марок, але і люди з різними характерами. Чи готові ви дати дорогу слабкому, проявити такт і повагу до всіх людей, які зустрілись вам, беззаперечно дотримуватись головного закону дороги? Якщо ні, то краще вимкнути запалювання.

 

Культура обслуговування пасажирів, замовників транспортних засобів

 

Пасажир - це особа, яка користується транспортним засобом і находиться в ньому, але непричетна до керування ним.

Ввічливість вимагає, щоб пасажир, який сідає в таксі привітався з водієм, водій в свою чергу, повинен ввічливо відповісти на вітання. Дуже неввічливою видасться вітання "добрий день" відповідь "добрий”.

Із двох пасажирів, першою сідає в таксі жінка, супроводжуючий її чоловік, сідає поруч з нею, а не біля водія.

Пасажир, який сидить поруч з водієм, добровільно бере на себе ряд особливих зобов'язань. На прохання водія він повинен протягнути йому цигарку, запальничку, розвернуту цукерку. Не слід допускати в таких випадках енергійної критики, подібних окликів: "Ти зійшов з розуму!", якщо ви перелякались, якщо при різкому гальмуванні прийшлось зіткнутись об переднє скло! Пасажири зобов'язані проявляти повну довіру до водія, якщо і вони сіли в автомобіль. Близького друга, який сидить за кермом, не слід прохати про те, щоб він підвіз "голосуючих"', або зупинити автомобіль без видимої необхідності. Такі питання вирішує сам водій.

Особливо треба звернути увагу на взаємовідносини між пасажирами і водіями маршрутних транспортних засобів. Водії маршрутних транспортних засобів переважно досвідчені, висококваліфіковані. Поряд з високою майстерністю їм має бути притаманне культурне ставлення до пасажирів і пішоходів. Проте, не рідко водії наближаються до зупинки на великій швидкості, різко гальмують, зупиняються далеко від проїзної частини, створюючи незручності для пасажирів. Не чекаючи кінця посадки або висадки пасажирів водій може зачинити двері і рушати з місця. Водночас у громадському транспорті треба бути вкрай доброзичливими і обачними, оскільки від цього залежить безпека і настрій сотень людей.

 

Особлива увага водія до дітей, людей похилого віку, інвалідів, пішоходів з явними ознаками обмеженості пересування діти відносяться до категорії осіб із зниженою відповідальністю.

 

Діти, по своєму розвитку і особливостях поведінки не відповідають за вчинки, які можуть трапитися з ними на дорозі. Тому, водій який рухається по проїзній, частині, повинен бути дуже обережним. Для цього Правилами дорожнього руху передбачено встановлення дорожнього знака 1.33 "Діти" поблизу і дитячих закладів (шкіл, ясел, дитсадків, таборів відпочинку). Проїжджаючи повз такі заклади водій обов'язкового повинен знизити швидкість (для чого Правилами дорожнього руху також передбачається встановлення знака 3.29 "Обмеження максимальної швидкості"). Тут в любий час може на дорогу вискочити м'яч, а за ним і дитина, в якої одна мета - будь-що спіймати м'яч.

Діти - не наше майбутнє. Тому, ставитись до них треба відповідально і обережно.

Правилами дорожнього руху передбачені особливі пільги для водіїв-інвалідів Учасники руху повинні розуміти, що можливості водія-інваліда обмежені, рух керованого ним автомобіля відрізняється серед інших, рушання з місця такого автомобіля і маневрування може бути невпевнене.

Особливою має бути увага водія до пішоходів з певними ознаками обмеження пересування, сліпих пішоходів. Водій в любому випадку повинен дати дорогу сліпим пішоходам, якщо вони, переходять проїзну частину з тростиною білого кольору, спрямованою вперед, незалежно чи на пішохідному переході, чи поза пішохідним переходом.

Особливу увагу слід приділяти особам похилого віку. Оскільки перехід ними проїзної частини є занадто уповільненим і подача попереджувального сигналу не завжди дає позитивний результат.

2.Виконати тестові завдання.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора