A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Тема 2. Система технічного обслуговування та ремонту.Діагностика технічного стану. 12.01.2023. Заняття №2. Положення про технічне обслуговування і ремонт рухомого складу автомобільного транспосту.

Дата: 17.01.2023 11:56
Кількість переглядів: 88

1.Опрацювати заняття та законспектувати в зошит: пункт 1.4 - 1.5 стор.11 - 21 Підручник.

                                      СТО для вантажних автомобілів

Технічне обслуговування (ТО) є профілактичним заходом, що проводиться в плановому порядку через певні тривалість пробігу або термін роботи рухомого складу,

ТО призначене для підтримки рухомого складу в технічно справному стані, зменшення інтенсивності зношування деталей, а також для виявлення відмов і несправностей з метою їх своєчасного усунення.

Операції ТО або ремонту виробляються з попереднім контролем або без нього. Основним методом контролю є технічне діагностування, що дозволяє без розбирання визначати технічний стан автомобіля, його агрегатів і механізмів і що відноситься до одного з технологічних елементів ТО і ремонту.

Дотримання встановлених термінів ТО і якісне його виконання в необхідному обсязі забезпечують високу технічну готовність рухомого складу, збільшують терміни його служби, знижують потребу в ремонті і витрати на його утримання.

Положення про технічне обслуговування і ремонт рухомого складу автомобільного транспорту (М .: Транспорт, 1986) визначає основні принципи організації ТО рухомого складу, встановлює нормативи періодичності проведення ТО і ремонту; пробіги автомобілів і їх основних агрегатів до першого КР; трудомісткості ТО і ремонту та інших експлуатаційних впливів, що забезпечують високу технічну готовність і надійність автомобілів, причепів і напівпричепів.

Для оперативного обліку змін конструкції рухомого складу і умов експлуатації в Положенні передбачаються дві частини.

Перша частина Положення викладає основи ТО і ремонту рухомого складу, визначає систему і принципи утримання рухомого складу, В ній встановлюються системи і види коригування нормативів, принципи організації ТО і ремонту рухомого складу та інші основоположні моменти.

Друга частина у випадку окремих моделей різних сімейств автомобілів встановлює види ТО і ремонту, переліки виконуваних при цьому, операцій і їх трудомісткості; міжремонтні пробіги; містить хіммотологічної карту і інші матеріали, необхідні для планування та організації ТО і ремонту. Вона розробляється у вигляді окремих додатків до першої частини і затверджується Міністерством автомобільного транспорту УРСР у міру зміни конструкції автомобілів, умов їх експлуатації та інших факторів, що вимагають коректування вихідних установок першої частини Положення.

Технічні обслуговування рухомого складу за періодичністю, а також по трудомісткості поділяються на такі види: щоденне ТО (ЩО); перше ТО (ТО-1); друге ТО (ТО-2); сезонне ТО (СО).

ЕО включає контрольно-оглядові роботи, спрямовані на забезпечення безпеки руху, а також роботи по підтриманню належного зовнішнього вигляду, заправку паливом, маслом і охолоджувальною рідиною, а для деяких видів спеціалізованого рухомого складу - санітарну обробку кузова. ЕО виконується на АТП після роботи рухомого складу на лінії. Контроль технічного стану автомобілів перед виїздом на лінію, а також при зміні водіїв на лінії здійснюється ними за рахунок підготовчо-заключного часу.

При плануванні ТО необхідно враховувати наступні рекомендації.

1. Періодичність ТО вантажних автомобілів КамАЗ, MA3-5335 ГАЗ-53-12 автобуса J1A3-4202 встановлюється другою частиною Положення по конкретного сімейства рухомого складу.

2. Допустиме відхилення від нормативів періодичності ТО становить ± 10%,

3. Періодичність заміни мастил уточнюється в залежності від типів (моделей) і конструктивних особливостей агрегатів і механізмів, а також марки застосовуваного масла або мастила.

4. Періодичності ТО причепів і напівпричепів рівні периодич-ності ТО їх тягачів,

5. СО проводиться 2 рази на рік і включає роботи по підготовки рухомого складу до експлуатації в літній та зимовий періоди.

6. Як окремо запропонованого виду обслуговування СО рухомого складу рекомендується проводити в районах дуже холодного, гарячого сухого і дуже жаркого сухого клімату. Для більшості умов СО поєднується переважно з ТО-2 з відповідним збільшенням трудомісткості.

7. Всі види ТО рухомого складу проводяться відповідно до переліку основних операцій, наведених в додатку 5 і Хімма-тологических карті Положення. У випадку окремих моделей рухомого складу операції ТО уточнюються у другій частині Положення.

8. ТО повинно забезпечувати безвідмовну роботу рухомого складу в межах встановлених периодичностей при виконанні необхідних операцій ТО.

9. Нормативи трудоемкостей ТО-1 і ТО-2 не включають трудомісткість ЄВ.

10. Нормативи СО по відношенню до трудомісткості ТО-2 складають: 50% для районів дуже холодного і дуже жаркого сухого клімату, 30% для районів холодного і жаркого сухого клімату і 20% для інших кліматичних районів.

11. Нормативи трудомісткості не враховують трудові витрати на виконання робіт, що не перевищують 30% сумарної трудомісткості ТО і TP по АТП.

До складу допоміжних робіт входять: обслуговування та ремонт обладнання та інструменту; транспортні та вантажно-розвантажувальні роботи, пов'язані з ТО і ремонтом рухомого складу; перегін автомобілів усередині АТП; зберігання, приймання і видача матеріальних цінностей; прибирання виробничих приміщень, пов'язана з ТО і ремонтом рухомого складу.

Нижче наведено перелік робіт, які виконуються при різних видах ТО рухомого складу.

 

Щоденне технічне обслуговування

Щоденне технічне обслуговування рухомого складу складається з збирально-мийних, контрольно-оглядових, мастильних і заправних робіт, виконуваних спеціальною бригадою.

До збирально-мийних робіт відносяться прибирання кузова (кабіни) і платформи, мийка і сушка автомобіля (причепа, напівпричепа), санітарна обробка спеціального рухомого складу, чистка та обтирає дзеркала заднього виду, фар, підфарників, покажчиків повороту, задніх ліхтарів і стоп-сигналу, переднього і бічних стекол кабіни і номерних знаків.

До контрольно-оглядових робіт відносяться зовнішній огляд автомобіля (причепа, напівпричепа) з метою виявлення зовнішніх пошкоджень, а також перевірки працездатності найважливіших агрегатів, механізмів і систем. Зовнішнім оглядом перевіряється стан дверей кабіни, платформи, стекол, дзеркал заднього виду, протівосол-кінцевих козирків, оперення, номерних знаків, механізмів дверей, запірного механізму перекидної кабіни, запорів бортів платформи, капота, кришки багажника, заднього борту автомобіля-самоскида і механізму його запору, рами, ресор, коліс, опорно-сцеп-ного (буксирного) пристрої, опорних ковзанок напівпричепа, надійність зчіпки причіпного складу, правильність і цілісність опломбування спідометра і таксометра, дія приладів освітлення і світлової сигналізації, звукового сигналу, склоочисників, змивачів вітрового скла і фар, системи опалення та обігріву стекол (при низьких температурах), системи вентиляції.

Слід перевіряти також стан і герметичність гідропідсилювача рульового управління, люфт рульового колеса, стан обмежувачів максимальних кутів повороту керованих коліс, приводу гальм і механізму виключення зчеплення, систем живлення, змащення і охолодження двигуна, гідросистеми механізму підйому платформи автомобіля-самоскида, натяг приводних ременів. Роботу спідометра, таксометра та інших контрольно-вимірювальних приладів, двигуна, зчеплення, рульового управління, гальм необхідно перевіряти на ходу автомобіля. При зупинці двигуна на слух перевірити роботу фільтра відцентрової очистки масла по характерному гулу.

Специфічні контрольно-оглядові роботи по автобусах полягають в огляді стану статі, підніжок, поручнів, сидінь, стекол вікон і дверей салону автобуса, перевірці справності механізму відкривання кришок стельових вентиляційних люків, герметичності пневматичної підвіски, перевірці дії механізмів відкривання дверей, у автобусів з гідромеханічної коробкою передач - частоти обертання колінчастого вала двигуна на холостому ходу (при необхідності потрібно відрегулювати її таким чином, щоб незагальмований автобус залишався нерухомим на рівному місці при включеній передачі і відпущеної педалі акселератора).

Слід перевірити також дію сигналізації з салону до водія, справність приладів освітлення в салоні і підніжок, габаритних ліхтарів, наявність маршрутних покажчиків, справність системи вентиляції, опалення салону (при низьких температурах), гучномовного пристрою, стан підстави кузова, пневматичних балонів, підвіски, накопичувальних кас і компостерів. Необхідно прибрати салон, очистити оббивку подушок і спинок сидінь, очистити урни для використаних квитків.

У автомобіля з двигуном, що працює на зрідженому або стиснутому газі, необхідно перед виїздом на лінію перевірити стан і кріплення газових балонів, редуктора, вентилів, змішувача (карбюратора-змішувача), електромагнітного клапана і іншого устаткування, герметичність з'єднань газової системи на слух при відкритих витратних і магістральних вентилях, легкість пуску і роботу двигуна на холостому ходу і при різних частотах обертання колінчастого вала, роботу двигуна на бензині. Після повернення автомобіля з лінії потрібно очистити арматуру балонів і прилади газового обладнання від пилу і бруду і при необхідності вимити. Закрити витратні вентилі балонів і виробити газ із системи, закрити магістральний вентиль, злити відстій з газового редуктора низького тиску.

Мастильні, очисні і заправні роботи. До них відносяться перевірка рівня масла в картерах двигуна і гідромеханічної коробки передач, в паливному насосі високого тиску та регуляторі частоти обертання колінчастого вала двигуна, рівня рідини в гідроприводах гальм і механізму виключення зчеплення. При постановці автомобіля на стоянку необхідно дозаправити автомобіль паливом, заправити водою бачки омивача вітрового скла і фар, злити конденсат з водоотделителя повітряних балонів пневмоприводу гальм, відстій з паливних фільтрів і паливного бака (останнє у дизельних автомобілів взимку). При безгаражном зберіганні автомобілів взимку вода з системи охолодження двигуна і пускового підігрівача зливається, а перед пуском двигуна системи знову заповнюється гарячою водою.

Перше технічне обслуговування

При ТО-1 необхідно провести такі контрольні (діагностичні), кріпильні та регулювальні роботи (рухомий склад надходить після миття і прибирання).

Провести загальні контрольно-оглядові роботи ЕО. Перевірити кріплення двигуна і вузлів систем харчування і випуску відпрацьованих газів, дія відтяжної пружини і вільний хід педалі і герметичність системи гідроприводу виключення зчеплення. Перевірити кріплення кронштейна і складових частин силового циліндра пневмоусілі-теля, кріплення і роботу коробки передач, роздавальної коробки і дільника на нерухомому автомобілі, кріплення гідромеханічної коробки передач до основи автобуса, масляного піддону і стан масляних трубопроводів двигуна, наконечників електричних проводів, правильність регулювання механізму управління периферійними Золотниками.

Перевірити люфт в шарнірах і шліцьових з'єднаннях карданної передачі, стан і кріплення проміжної опори і опорних пластин голчастих підшипників, фланців карданних валів, герметичність з'єднань провідних мостів, кріплення картера редуктора, фланців півосей і кришок колісних передач.

Перевірити кріплення і шплинтовку гайок кульових пальців, сошки, важелів поворотні-их цапф, стан шкворней і шайб гайок, люфт рульового колеса і шарнірів рульових тяг, затягування гайок клинів карданного валу рульового управління, люфт підшипників маточин коліс.

Перевірити візуально зовнішній стан компресора, його роботу на слух і по манометру створюване їм тиск, стан і герметичність трубопроводів та приладів гальмівної системи, ефективність дії гальм на стенді, шплинтовку пальців штоків гальмівних камер пневматичного приводу гальм, хід штоків гальмівних камер, вільний і робочий хід педалі гальма, перевірити справність гальмового крана пневматичного приводу гальм, стан і герметичність головного циліндра підсилювача, колісних циліндрів і їх з'єднань з трубопроводами, справність приводу і дію стоянкового гальма.

Перевірити стан рами, вузлів і деталей підвіски, буксирного (опорно-зчіпного) пристрої, стан і дію механізму підйому опорних ковзанок напівпричепа, кріплення драбин і пальців ресор, кріплення коліс, герметичність пневматичної підвіски, стан шин і тиск в них повітря. Видалити сторонні предмети, що застрягли в протекторі і між здвоєними колесами.

Перевірити кабіну, платформу (кузов) і оперення автомобіля, стан і дію запірного механізму, упору обмежувача і страхового пристрою перекидної кабіни, дія замків, петель і ручок дверей кабіни, кріплення платформи до рами автомобіля, запасного колеса, крил, підніжок, бризковиків. Оглянути поверхні кабіни і платформи, при необхідності очистити їх від корозії і нанести захисне покриття.

Перевірити стан приладів системи харчування, їх кріплення і герметичність з'єднань. У дизельних автомобілів перевірити дію приводу управління подачею палива. При необхідності відрегулювати вміст окису вуглецю у відпрацьованих газах карбюраторних двигунів.

Роботи по системі живлення автомобілів, що працюють на зрідженому та стиснутому газах, полягають в наступному. Перед постановкою автомобіля на пост (лінію) ТО перевірити герметичність трубопроводів та арматури газових балонів (не рідше одного разу на 3 міс перевіряти роботу запобіжного клапана газового редуктора). Закрити витратні вентилі балонів і виробити газ із системи (до зупинки двигуна). Закрити магістральний вентиль і перейти на роботу двигуна на бензині. При необхідності видалити газ з балонів. Перевірити оглядом герметичність електромагнітних запірних клапанів-фільтрів газової і бензинової систем, стан і кріплення газових балонів, витратних і магістрального вентилів, газопроводів, газових редукторів високого і низького тиску, карбюратора-змішувача, підігрівача і підвідних газопроводів. Змастити різьби штоків магістрального, наповнювального і витратних вентилів, зняти, очистити і встановити на місце фільтри редукторів високого і низького тиску і фільтруючий елемент магістрального фільтра. Злити відстій з газового редуктора низького тиску.

перевірити герметичність газової і бензинової систем харчування стисненим повітрям або азотом, пуск і роботу двигуна на газі, а потім на холостому ходу при різних частотах обертання колінчастого вала, то ж на бензині, роботу електромагнітних запірних клапанів на газі і на бензині, при необхідності відрегулювати вміст окису вуглецю у відпрацьованих газах при роботі двигуна на газі, а потім на бензині.

Перед перевіркою роботи двигуна на бензині необхідно повністю виключити подачу газу і виробити газ із системи живлення (до зупинки двигуна).

При обслуговуванні приладів електрообладнання слід очистити акумуляторну батарею від пилу і бруду, слідів електроліту, прочистити в пробках вентиляційні отвори, перевірити стан наконечників проводів і їх кріплення до вивідних штирів, рівень електроліту. Перевірити дію звукового сигналу, ламп щитка приладів, освітлення та сигналізації, контрольно-вимірювальних приладів, фар, підфарників, задніх ліхтарів, стоп-сигналу і перемикача світла, а в холодну пору року приладів електрообладнання системи опалення та передпускового підігрівача, кріплення генератора і стартера і стан їх контактних з'єднань, кріплення розподільника. Протерти контакти переривника полотняною тканиною.

Перевірити надійність кріплення приводу спідометра з механічним приводом, цілісність оболонки гнучкого валу, її наконечників, стан і кріплення спідометра з електричним приводом і його датчика, правильність опломбування спідометра і його приводів відповідно до інструкції.

Змастити вузли тертя і перевірити рівень масла в картерах агрегатів і бачках гідроприводів відповідно до хіммотологічної карти; перевірити рівень рідини в гідроприводах гальм і вимикання зчеплення, в бачках омивача вітрового скла і фар, а в холодну пору року і в запобіжнику від замерзання системи живлення приводу гальм стисненим повітрям. Прочистити сапуни коробки передач і мостів, промити повітряні фільтри гідровакуумного (вакуумного) підсилювача гальм. Спустити конденсат з повітряних балонів пневматичного приводу гальм, очистити від пилу і бруду сітки зборів повітря на картері гідротрансформатора.

У дизельних автомобілів злити відстій з паливного бака і фільтрів грубого і тонкого очищення палива, перевірити рівень масла в паливному насосі високого тиску та регуляторі частоти обертання колінчастого вала двигуна.

При роботі в умовах великої запиленості замінити масло в двигуні, злити відстій з масляних фільтрів і очистити від відкладень внутрішню поверхню кришки фільтра відцентрової очистки масла; промити піддон і фільтруючі елементи повітряних фільтрів системи харчування двигуна і вентиляції його картера, фільтр грубої очистки.

Після обслуговування автомобіля необхідно перевірити працездатність агрегатів, механізмів і приладів пробігом автомобіля або на посту діагностування.

Додаткові роботи по автомобілях-самоскидів і тягачів полягають у перевірці оглядом стану надрамника, брусів надрамника і шарнірних пристроїв підйому платформи, опорно-сцеп-ного і буксирного пристроїв, стану і герметичності з'єднань маслопроводів, шлангів, дії підйому платформи, запобіжного упору платформи, стану заднього борту і дії його запірного пристрою, стану і кріплення коробки відбору потужності, кришок осей перекидної платформи, з'єднань штока і циліндра пристрою підйому платформи. Необхідно перевірити рівень масла в бачку механізму підйому платформи, при необхідності долити масло або замінити (згідно з графіком).

До спеціальних робіт з обслуговування автобусів і легкових автомобілів відносяться перевірка стану каркаса, статі, оббивки сидінь, запорів вікон і люків, поручнів, кронштейнів, кріплення і дію габаритних ліхтарів, ламп освітлення покажчика маршруту і маршрутного номера, стану дверей і механізмів їх відкривання, дії склопідйомників, замків дверей, капотів, кришки багажника, стану панелі приладів, оббивки кузова (для легкових автомобілів), сигналізації з салону до водія. Перевіряється справність пневматичної підвіски і регулятора положення кузова, стан ферм, лонжеронів підстави кузова, компресорів та накопичувальних кас, механізму подачі квитків.

Друге технічне обслуговування

При ТО-2 виконують всі роботи, передбачені ТО-1 і додатково контрольно-регулювальні роботи. За потреби міняють масло в двигуні, агрегатах трансмісії, рульовому управлінні, насос високого тиску і ін.

Прилади систем охолодження і живлення двигуна, електрообладнання, гідравлічного і пневматичного приводів гальм, гідропідсилювача рульового управління і інші повинні бути ретельно перевірені на автомобілі, а найбільш складні з них (карбюратори, газові редуктори, паливні насоси, форсунки, генератори, реле-регулятори, стартери та ін. повинні бути зняті з автомобіля, перевірені і відрегульовані на спеціальних приладах і стендах.

Необхідно перевірити кути установки і повороту передніх коліс, стан і регулювання підшипників всіх коліс.

При ТО-2 автобусів і легкових автомобілів потрібно додатково перевіряти стан і кріплення деталей підстави кузова, шпангоутів, боковин, облицювання салону, перегородок, дверей, сходів, підніжок, статі, рам, вікон, сидінь, стельових люків і поручнів. Перевірити стан протикорозійних покриттів і пофарбованих поверхонь кузова. При необхідності потрібно очистити поверхню від корозії і нанести захисне покриття. У моторному відсіку перевіряють стан сидіння водія і механізму його регулювання, дверцята люка маршрутного покажчика. Перевіряють освітлення салону, дія і герметичність системи опалення. Механізми керування дверима знімають, розбирають, очищують і перевірку деталей, зношені деталі заміняють, потім механізми збирають, змащують і перевіряють їх дію. Після закінчення зазначених робіт необхідно продезінфікувати салон автобуса (за графіком), промити теплою водою з миючим складом його стіни, стелю, поручні, вікна, двері, подушки і спинки сидінь, а потім протерти сухою ганчіркою.

Сезонне технічне обслуговування

Сезонне обслуговування проводиться при черговому ТО-2 з метою підготовки автомобіля до роботи в зимових або літніх умовах експлуатації. При СО автомобіля виконують всі види робіт, передбачені ТО-2 і додатково виробляють промивку системи охолодження двигуна, передпускового підігрівача, перевірку стану і дії зливних кранів систем охолодження, живлення і гальм, перевірку і заправку систем відповідною рідиною. Проводять заміну масла в двигуні, агрегатах трансмісії, рульовому управлінні і насосі високого тиску на відповідні зимові або літні масла. Заміна проводиться з попереднім промиванням картеров гасом (крім двигуна і паливного насоса високого тиску), а коробки передач автомобілів МАЗ і його модифікацій промиваються тільки мінеральними маслами. Доводять щільність електроліту заряджених акумуляторних батарей до норми, відповідної зимового періоду. Батареї утеплюють. Необхідно також перевірити роботу реле-регулятора і при необхідності його відрегулювати. Очистити і продути внутрішні порожнини генератора і стартера, при необхідності їх розібрати, замінити зношені деталі і змастити підшипники, замінити мастило гнучкого вала механічного приводу спідометра і циліндричних шестерень електричного спідометра, перевірити правильність опломбування спідометра і його приводу. Перевірити склоочисники, термостат і жалюзі радіатора, справність датчика включення муфти вентилятора системи охолодження і датчиків аварійних сигналізаторів температури рідини охолодження і тиску масла в системі змащення, стан ущільнень дверей і вікон.

Очистити покриті корозією поверхні кузова, кабіни і крил і пофарбувати їх; нанести на нижні поверхні крил і кузовів автобусів і легкових автомобілів антикорозійну мастику; відрегулювати карбюратори і паливні насоси високого тиску для роботи в зимових умовах; укомплектувати автомобілі ланцюгами проти ковзання, шанцевий інструментом, утеплювальними чохлами капота і радіатора і буксирними тросами.

Перед проведенням СО автомобілів, що працюють на зрідженому або стиснутому газах, слід злити (випустити) газ з балонів, а Балон дегазувати інертним газом, продути газопроводи стисненим повітрям, перевірити тиск спрацювання запобіжних клапанів балонів, дія обмежувача максимальної частоти обертання колінчастого вала, справність манометрів з занесенням результатів перевірки в журнал контрольних перевірок; зняти з автомобіля газовий редуктор, змішувач (карбюратор-змішувач), паливний насос, випарник, магістральний вентиль, розібрати їх, промити, усунути несправності, зібрати, відрегулювати і перевірити герметичність; зняти кришки наповнювальних та витратних вентилів (без викручування корпусів з газових балонів) і перевірити стан деталей; зняти електромагнітні запірні клапани, розібрати їх, очистити деталі і перевірити їх справність, зібрати клапани і перевірити їх герметичність. Перевірити фільтруючі елементи магістрального газового фільтра, бензинового клапана-фільтра, фільтра газового редуктора. Злити відстій з паливного бака і промити його. Перевірити манометри високого і низького тиску, опломбувати і поставити клеймо з терміном наступної перевірки (виконує працівник ВТК підприємства).

2.Переглянути відео

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора