A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Великоновосілківський професійний ліцей

Тема №1. Основні положення і елементи в системі технічного облуговування машин. 24.10.22 Заняття №1. Система технічного обслуговування машин.

Дата: 31.10.2022 11:25
Кількість переглядів: 65

1.Опрацювати тему та законспектувати в зошит:

1. Суть і значення планово-запобіжної системи то машин

В агропромисловому комплексі - АПК - застосовується планово-запобіжна система технічного обслуговування і ремонту. тобто комплекс взаємопов'язаних заходів, документації і виконавців, необхідних для підтримання і відновлення якості машин, що входять у систему.

Система базується на безперервному контролі технічного стану машин, профілактичному характері головних заходів і на жорсткому плануванні цих заходів як за часом виконання, так і за обсягом робіт. Система технічного обслуговування – це комплекс планомірно здійснюваних організаційних і технічних засобів по обслуговуванню машин, що забезпечують нормальний технічний стан їх та готовність до роботи.

Сутність планово-запобіжної системи полягає в тому, що машину після певного наробітку (в умовних га, мотогодинах, кілометрах) зупиняють для перевірки стану і виконання певних операцій технічного обслуговування, а при потребі - технічного діагностування і ремонту. Проведення операцій технічного обслуговування суворо обов'язкове як за періодичністю, так і за обсягом передбачених робіт: ремонт планується відповідно до обсягу намічених робіт, а здійснюється залежно від технічного стану машин, обладнання.

Як показують дослідження і практика, допускається обґрунтоване збільшення на 20...30% установленого міжремонтного наробітку, це знизить на 15...20% витрати на ремонт. Контрольна оцінка критеріїв граничного стану регламентується обґрунтованою відправкою машини в ремонт з урахуванням оптимального використання технічного ресурсу її складових частин.

Система називається плановою, тому що всі види технічного обслуговування й огляду повинні виконуватись не після того., як машина вийде з ладу, а відповідно до завчасно розробленого графіка після певного наробітку.

Запобіжною система називається тому, що вона запобігає інтенсивному зношуванню та багатьом випадковим несправностям, відказам, аваріям шляхом виконання регламентованих профілактичних робіт.

Технічне обслуговування і ремонт є комплексна система, яка містить основні концепції, положення, нормативи інженерного забезпечення придатності до експлуатації сільськогосподарської . техніки, підвищення рівня ефективності її використання.

Крім цього, комплексна система вирішує основні задачі і підвищує продуктивність праці, збільшує виробництво продукції на - основі забезпечення надійної технічної готовності машин при мінімальних затратах праці і коштів; покращуй організацію і підвищує якість робіт з технічного обслуговування і ремонту машин і обладнання, забезпечує їм надійне зберігання, збільшує термін їх використання; оптимізує структуру і склад ремонтно-обслуговуючої бази. її планомірний і збалансований розвиток в умовах агропромислового комплексу; прискорює науково-технічний прогрес у використанні сільськогосподарської техніки.

 Схема планово-запобіжної системи технічного обслуговування і ремонту сільськогосподарської техніки.

Система базується на використанні найбільш ефективних способів управління технічним станом машин, які ґрунтуються на застосуванні засобів діагностування. При цьому контроль за технічним станом машин проводиться регламентовано у відповідності з установленою періодичністю. Кількість, зміст і обсяг операцій технічного обслуговування і ремонту конкретних машин визначається за результатами оцінки їх технічного стану.

Система передбачає застосування новітніх методів і засобів проведення технічного обслуговування і ремонту, що суттєво впливає на підвищення продуктивності праці і якості ремонтно-обслуговуючих робіт.

2. Елементи планово-запобіжної системи то машин                                            До системи технічного обслуговування і ремонту машин, що використовуються в сільському господарстві, входять:

  • технічне обслуговування (ТО);

  • поточний ремонт (ПР);

  • капітальний ремонт (КР).

Види і порядок чергування ремонтно-обслуговуючих робіт установлює розробник конструкції машини у відповідності з діючими стандартами, умовами роботи.

Технічне обслуговування - комплекс дій, що підтримують працездатність машин при їх використанні і зберіганні. Ці роботи мають планово-запобіжний характер і виконуються протягом всього періоду використання машини у відповідності з вимогами технічної документації (інструкційними картами на ТО).

Технічне обслуговування включає обкатні, мийні, очисні, контрольно-діагностичні, регулювальні, мастильні, заправні, монтажно-демонтажні роботи та роботи консервування та розконсервування машин.

До системи технічного обслуговування і ремонту машин, що експлуатуються в сільському господарстві, входять: обкатка в господарствах нових і відремонтованих машин, агрегатів та обладнання; щозмінне технічне обслуговування; періодичне й сезонне обслуговування й огляд; зберігання машин і ремонт.

Обкатка машин забезпечує природну приробку тертьових та інших спряжених поверхонь деталей при дотриманні режиму поступового збільшення навантаження (і швидкості для транспортних машин) відповідно до спеціальної інструкції до машини кожної марки. Обкатують машину в господарстві перед введенням її в експлуатацію.

Щозмінне технічне обслуговування полягає в зовнішньому очищенні й огляді вузлів і механізмів, перевірці стану і підтягуванні ослаблених зовнішніх кріплень, усуненні течі води, антифризу, палива, масла, електроліту, мащенні вузлів, перевірці рівнів і дозаправці масла, палива і води, перевірці роботи сигналізації і контрольних приладів.

Періодичне технічне обслуговування поділяється на ряд видів, виконання яких залежить від встановленого наробітку. Види технічного обслуговування один від одного відрізняються змістом і обсягом робіт. Для тракторів встановлені технічні обслуговування №1, 2 і 3, для автомобілів - №1 і 2. Головна мета періодичного технічного обслуговування полягає у перевірці й відновленні початкових регулювань і кріплень, які забезпечують надійність та економічність роботи машини.

Сезонний огляд (обслуговування) проводиться з метою переведення на осінньо-зимовий чи весняно-літній періоди експлуатації. Під час виконання операцій сезонного обслуговування заправляють картери маслами відповідних сортів, заливають (при потребі) у систему охолодження незамерзаючі рідини, регулюють пристрої, що забезпечують пуск двигуна, змінюють густину електроліту в акумуляторах, проводять технічне діагностування й усувають виявлені дефекти.

Технічне обслуговування під час зберігання машин проводиться з метою оберігання їх від впливу навантажень і дії оточуючого середовища, використовуючи різноманітні захисні способи й розвантажувальні пристрої.

Ремонт машин - це комплекс технологічних операцій, які перетворюють несправну машину в справну, працездатну. Потреба в ремонті виникає, головним чином, через те що вже неможливо відновити придатність до експлуатації машини за допомогою операцій технічного обслуговування і регулювань, оскільки під час експлуатації характеристики деяких її деталей і спряжень вийшли за допустимі межі. Тому для відновлення належного технічного стану машини доводиться вдаватися до складніших технологічних процесів, які забезпечують відновлення посадок і нормальне взаємне розміщення деталей, вузлів і агрегатів у машині.

Залежно від особливостей, ступеня пошкодження і зношування деталей, а також трудомісткості ремонтних робіт під час ремонту сільськогосподарського машинно-тракторного парку розрізняють два види ремонту, поточний і капітальний.

Поточний ремонт полягає у відновленні експлуатаційних характеристик машин регулюванням і заміною зношуваних і пошкоджених деталей і спряжень. При цьому виді ремонту здійснюється така діагностика технічного стану машини, при якій виявляються спряження, вузли й агрегати, що потребують ремонту або підлягають заміні. Проводиться також обкатка, випробовування і підфарбовування відремонтованої машини.

Капітальний ремонт передбачає повне відновлення працездатності машини, що вийшла з ладу, усіх її складових частин, у тому числі базисних деталей. Після складання кожний агрегат і машина підлягають обкатці і випробовуванню, а також фарбуванню.

Капітальний ремонт повинен гарантувати встановлений рівень надійності і термін служби машини протягом прийнятого міжремонтного періоду (технічного ресурсу) при умові нормальної її експлуатації.

Капітальному ремонту підлягають трактори, комбайни (самохідні), автомобілі і складні землерийні машини, а також їх агрегати; прості сільськогосподарські машини підлягають лише поточному ремонту.

Щоденне технічне обслуговування (ЩТО) проводиться 10 год. або кожну зміну роботи машини.

Періодичність номерних ТО-1, ТО-2 і ТО-3 для тракторів відповідно складає 125, 500 і 1000 мотогодин напрацювання

Періодичність ТО-1 і ТО-2 для комбайнів, складних самохідних і несамохідних машин відповідно становить 60 і 240 мотогодин наробітку (годин основної роботи під навантаженням). Допускається періодичність ТО вказувати в інших одиницях, еквівалентних наробітку (літри витраченого дизельного палива для тракторів, комбайнів і складних самохідних машин, фізичні або умовні еталонні гектари, кілограми або тони виробленої продукції та ін.).

Для автомобілів передбачається ЩТО, ТО-1 і ТО-2. ЩТО - проводиться кожну зміну роботи автомобіля. Періодичність ТО-1 і ТО-2 відповідно становить 2500 і 10000 км пробігу (для 3-ї категорії дорожніх умов експлуатації автомобілів).

Допускається відхилення фактичної періодичності (випередження і запізнення) ТО-1 і ТО-2 до 10% і ТО-3 - до 5% встановленої.

Окрім ЩТО і номерних ТО для тракторів і автомобілів передбачаються сезонні технічні обслуговування при переході до весняно-літнього (СО-ВЛ) та осінньо-зимового (СО-ОЗ) періоду експлуатації. Сезонне технічне обслуговування проводять: СО-ВЛ – при сталій температурі навколишнього повітря вище 5°С, а СО-ОЗ – нижче 5°С. Проведення сезонних технічних обслуговувань суміщають з проведенням чергового ТО. Введено додаткове обслуговування (ТО-Д) для тракторів і автомобілів, що експлуатуються в особливих умовах (піщані, кам'янисті і болотисті ґрунти, пустелі, низькі температури і високогір'я).

Для нових і відремонтованих тракторів, комбайнів і автомобілів, а також для сільськогосподарських машин сезонного призначення передбачається технічне обслуговування перед вводом їх в експлуатацію (ТО-Е).

У період зберігання, незалежно від призначення, машини підлягають технічному обслуговуванню.

Технічне обслуговування машин слід проводити у відповідності з технічним описом і інструкцією з експлуатації і технічного обслуговування конкретної марки машини.

Періодичність поточного ремонту тракторів і комбайнів складає відповідно 2000 і 500 мотогодин. Поточний ремонт автомобілів виконується при номерних обслуговуваннях за результатами діагностування.

Періодичність капітального ремонту тракторів і комбайнів складає відповідно 6000 і 1500 мотогодин роботи, а вантажних автомобілів - 200 000-250 000 км пробігу.

Залежно від умов експлуатації зазначена періодичність може збільшуватись або зменшуватись для тракторів на 10%, комбайнів -на 25% і автомобілів - на 15%.

Структура ремонтно-обслуговуючих дій при названій періодичності номерних технічних обслуговувань і ремонтів тракторів, комбайнів і автомобілів показана відповідно на рисунках 1, 2, 3

 

 

 

 

 

 

технічне обслуговування ТО-1, ТО-2, ТО-3

 

поточний ремонт плановий (за результатами діагностування) – ПР

 

КР -  капітальний ремонт

А – весь період експлуатації

Б – рік експлуатації

Рисунок 1 Структура ремонтно-обслуговуючих дій на прикладі трактора

Примітки: 1. Напрацювання до ПР і КР показані умовно.

  1. СО та ТО при зберіганні не вказані.

  2. У гарантійний період плановий поточний ремонт не передбачається.

 

 

 

 

 

використання за призначенням

 

зберігання

 

технічні обслуговування при використання за призначенням – ТО-1, ТО-2

 

ТО-Х1, ТО-ХТО-Х– технічні обслуговування при зберігання (при здачі на зберігання, по закінченню зберігання)

поточний ремонт плановий (після закінчення сезону збирання за результатами діагностування)– ПР

 

КР  – капітальний ремонт

А - весь період експлуатації;

Б - рік експлуатації, виключаючи гарантійний період.

Рисунок 2 Структура ремонтно-обслуговуючих дій на прикладі зернозбирального комбайна

 

Примітка. У гарантійний період плановий поточний ремонт не передбачається.

 


 

                                                                                                             

 

 

 

використання за призначенням

ТО-1, ТО-2 – технічні обслуговування

КР– капітальний ремонт

А - весь період експлуатації;

Б - рік експлуатації.

Рисунок3. Структура ремонтно-обслуговуючих впливів на прикладі вантажного автомобіля для 3-ої категорії дорожніх умов

Примітка. Сезонне обслуговування не показане.

3.Системи операцій технічного обслуговування

Сукупність робіт по всіх складових частинах машин, взаємопов'язаних за періодичністю, трудомісткістю, групами складності та іншими ознаками, є системою технологічних операцій ТО. Слід виділяти типову та індивідуальну системи технологічних операцій.

Типова система технологічних операцій встановлює розподіл операцій за видами ТО для основних груп машин (трактори, комбайни, сільськогосподарські машини, автомобілі) і їх складових частин. Вона дається як рекомендація державного стандарту для організацій-розроблювачів та заводів-виготівників машин.

Індивідуальна система технологічних операцій встановлює повний перелік операцій за видами технічного обслуговування для кожної конкретної машини. Основою для її розробки є типова система операцій для групи машин. Індивідуальна система операцій ТО даної машини наводиться в документі «Технічний опис і інструкція з експлуатації», який надходить з кожною машиною.

Як типова, так і індивідуальна системи операцій ТО включають не загальний перелік, а певні групи робіт, що виконуються через певний період, або за певних умов. Так, система операцій ТО при обкатці включає перелік робіт, що виконуються перед обкаткою, у процесі обкатки та після обкатки. Система операцій ТО при використанні складається з груп операцій, щозмінного (ЩТО) та періодичних обслуговувань (ТО-1, ТО-2, ТО-3, СТО). Система операцій ТО при зберіганні розбита на групи операцій з підготовки машин до зберігання, обслуговування під час зберігання та обслуговування при підготовці до експлуатації після зберігання.

 

4.Поняття про коефіцієнт технічної готовності та технічного використання машин

Коефіцієнт технічного використання твце відношення часу роботи машини (складальної одиниці) за доремонтний чи міжремонтний період до суми цього часу і часу всіх простоїв з технічних причин за цей же період роботи:

де Nкількість машин;

tc — сума часу роботи і-ї машини за її до ремонтний або міжремонтний період;

t0teі tp - відповідно сумарний час простоїв і-ї машини при проведенні технічних обслуговувань, усуненні експлуатаційних відказів, ремонтів за доремонтний чи міжремонтний період.

Коефіцієнт технічного використання дозволяє оцінити у відсотках або долях одиниці сумарну тривалість простоїв машини в процесі її експлуатації. Для тракторів, сільськогосподарських машин і їхніх складальних одиниць Ктв коливається в межах 0,6...0,8, ще свідчить про низький рівень ремонтопридатності цих машин.

Коефіцієнт готовності (Kг- це відношення часу роботи машини (складальної одиниці) за доремонтний або міжремонтний період до суми цього часу і часу простоїв для усунення експлуатаційних відмовлень за цей же період роботи:

Коефіцієнт готовності визначає середню кількість працездатних машин у відрізок часу між їх ремонтами. Значення цього коефіцієнта для тих же машин 0,7...0,9.

2.Відповісти на контрольні запитання:

Контрольні питання.

1. Що є основою підтримання і відновлення працездатності сільськогосподарської техніки?

2. Сутність планово-запобіжної системи технічного обслуговування.

3. Чому система підтримання і відновлення називається планово-запобіжною?

4. Які основні задачі вирішує комплексна система технічного обслуговування і ремонту машин?


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора