Урок № 43
Урок № 43
Тема: «Спрацювання та ремонт напрямних колес»
Ходова частина трактора працює в умовах вологого і сухого ґрунту, при цьому інтенсивно спрацьовуються всі її складові частини. До основних показників технічного стану ходової частини колісного трактора належать: тиск повітря в шинах, стан ґрунтоза-чепів, сходження напрямних коліс і величина зазорів у сполученнях поворотних цапф і підшипників напрямних коліс. До основних показників технічного стану ходової частини гусеничного трактора відносять: натяг гусеничних ланцюгів, спрацювання ланок гусениці і зубців ведучих коліс, зазори в підшипникових вузлах, спрацювання і стан напрямних коліс, опорних і підтримуючих котків.
При ЩТО очищають колеса та їх шини від пилу і бруду, оглядають їх і усувають недоліки, перевіряють також, чи не витікає мастило.
При ТО-1 перевіряють і при необхідності регулюють тиск повітря в шинах, підтягують зовнішнє кріплення тягарів, дисків і маточин коліс. Змащують підшипники поворотних цапф, перевіряють рівні масла у вузлах ходової частини гусеничних тракторів (опорних і підтримуючих котках, напрямних колесах тощо) згідно із схемою мащення і доливають до необхідних рівнів.
При ТО-2 перевіряють і при необхідності регулюють сходження напрямних коліс, підшипники шворнів поворотних кулачків переднього мосту, осьовий зазор підшипників напрямних коліс. Перевіряють і підтягують всі зовнішні кріплення. Особливу увагу необхідно звернути на гайки опорних котків і осей коливання в каретках підвіски, напрямних коліс і підтримуючих роликів. Перевіряють і при необхідності регулюють натяг гусениць (Ь = 40...60 мм) та шплінтування пальців.
При ТО-3 перевіряють спрацювання шин, усувають пошкодження або міняють шину. Перевіряють і регулюють підшипники напрямних коліс і опорних котків, осьове переміщення кареток підвіски, а також спрацювання гусеничного ланцюга, шаг і профіль зубців ведучих зірочок, при потребі – переставляють місцями гусениці і ведучі зірочки.
Догляд за ходовою частиною полягає в своєчасному підтягуванні різьбових з'єднань, періодичному змащуванні підшипників і регулюванні їх осьового зазора в напрямних колесах, регулюванні сходження коліс, додержанні правил експлуатації пневматичних шин і догляду за ними.
Перед початком (під час щозмінного технічного догляду) треба перевіряти і в разі потреби підтягувати кріплення висувних наконечників переднього моста, кріплення дисків коліс до маточини і до обода, кріплення маточини на півосях.
Під час технічного догляду № 3 (через 960 годин роботи) перевіряють осьовий зазор у конічних підшипниках і змащують їх солідолом. За технічними нормами заводу осьовий зазор у підшипниках напрямних коліс має бути відрегульований у межах 0,08– 0,2 мм.
Щоб перевірити зазор у підшипниках, колесо трактора піднімають і хитають у напрямі, перпендикулярному до площини обертання. Якщо колесо хитається, це означає, що зазор у підшипниках більший за норму.
Зазор у підшипниках треба регулювати так:
Відкрутити гвинти і зняти ковпак. Зняти старе мастило з гайки і очистити від нього ковпак.
Розшплінтувати корончасту гайку і, обертаючи колесо рукою, затягнути її до виникнення підвищеного опору обертання колеса.
Відпустити гайку настільки, щоб збігся найближчий проріз гайки з отвором для шплінта в півосі.
Перевірити, чи вільно обертається колесо. Зашплінтувати гайку, наповнити ковпак солідолом і закріпити його на місце.
Правила експлуатації пневматичних шин і догляд за ними
Пневматичні шини можуть швидко псуватись, якщо не додержуватись правил їх експлуатації. За цими правилами необхідно: підтримувати тиск у шинах на рівні, зазначеному в інструкції заводу; не допускати, щоб на шини потрапляло паливо або мастило; правильно інтонувати монтаж і демонтаж шин на ободі колеса; своєчасно регулювати осьовий зазор підшипників передніх коліс та їх кут сходження; плавно рушати трактором з місця; встановлювати на підставки і розвантажувати шини, якщо він не працюватиме понад десять днів.
Тиск у шинах треба перевіряти щодня шинним манометром і н разі потреби доводити його до норми. Якщо тиск у шині нижчий за норму, вона починає розшаровуватись і руйнуватись. Колесо із спущеною шиною слід негайно звільнити від навантаження. Тиск, вищий за норму, погіршує умови зчеплення шин з ґрунтом та їх амортизаційну властивість, внаслідок чого знижуються тягово-експлуатаційні якості трактора.
Домашне завдання:
Відповісти на запитання з записами в зошиті:
- Які причини спрацювання напрямних колес?
- Способи ремонту напрямних колес?